آیت الله فاضل لنکرانی:دین مهمترین ارزش و حافظ انسان ها از سقوط است
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جمع تعدادی از دنشجویان دانشگاه های اروپائی و امریکائی که در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) قم برگزار شد اظهار داشت: هدف از برگزاری دورههای آموزشی نخست توجه شرکت کنندگان در این دورهها به اساس دین […]
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جمع تعدادی از دنشجویان دانشگاه های اروپائی و امریکائی که در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) قم برگزار شد اظهار داشت: هدف از برگزاری دورههای آموزشی نخست توجه شرکت کنندگان در این دورهها به اساس دین و اساس مکتب اهل بیت علیهم السلام است؛ چرا که باید این را بدانیم که ارزش به چه چیزی اطلاق شده و حقیقت انسانیت را چه چیزی تشکیل میدهد؟.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مؤلفههای ارزشی بسیاری در عالم وجود دارد که میتوان عقل،علم، ثروت و قدرت را از جمله آنان دانست، خاطرنشان کرد: آنچه که در این جا مهم می باشد این است که ما بدانیم آیا این مولفهها میتوانند به انسانیت، هویت و ارزش دائمی و جاودانه ببخشند؟ قطعاً هیچ یک از این مولفهها نمیتوانند به انسان، حقیقت و هویت دائمی بخشند؛ بلکه تنها دین و دینداری است که میتواند به انسان هویت و حقیقت اعطا کند.
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اگر انسان دین را به درستی فهمیده و روز به روز آن را در درون خود تقویت کند، میتواند به مقام قرب الهی دست پیدا کرده و به خداوند نزدیکتر شود؛ و الا اگر انسان چیزی از دین نداشته باشد ولو اینکه مالک همه جهان بوده و دارای علم به همه علوم موجود باشد، نخواهد توانست به مقام قرب الهی دست پیدا کند و برعکس روز به روز تنزل درجه پیدا خواهد کرد.
عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهمترین ارزش برای انسان، دین است تاکید کرد: باید برای فهم دین و مطالعه درباره آن تلاش و کوشش بسیار کرد و لازم است در این باره با عالمان دین ارتباط داشته باشیم تا فهم دین و عمل به دین تحقق پیدا کرده و از دین خود محافظت کنیم؛ چنانکه امیرالمومنین علیه السلام دائماً تاکید میفرمودند که «يا أيّها الناسُ، دِينَكُم دِينَكم» یعنی ای مردم دین خود را حفظ و از آن مواظبت کنید.
وی در ادامه افزود؛ دین برای انسان حفاظ است تا انسان را از سقوط حفظ کند؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید « …لأنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الأمنِ» یعنی «کسی که دین نداشته باشد من از او نخواهم گذشت» و آن حضرت دلیل این گفتار را این گونه بیان می فرماید که «کسی که دین نداشته باشد، در واقع برای خود حفاظی قرار نداده است» و ما باید به این باور برسیم که مهمترین سپر برای انسان فقط و فقط دین او است.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله فرمودند: إن عَرَضَ لکَ بلاءٌ فاجعَل مالَکَ دونَ دَمِکَ، فإن تَجاوَزَکَ البلاءُ فاجعَلْ مالَکَ و دَمَکَ دونَ دِینِکَ، فإنَّ المَسلوبَ مَن سُلِبَ دِینُهُ، و المَخروبَ مَن خَرِبَ دِینُهُ .
اگر بلایی برایت پیش آمد، مالت را فدای جانت کن و اگر بلا از تو فراتر رفت [و خواست به دینت صدمه زند] مال و جانت را فدای دینت کن ؛ زیرا غارت شده کسی است که دینش به غارت رفته باشد و دزد زده کسی است که دینش مورد دستبرد واقع شده باشد.
حفظ دین از جان و مال افراد بالاتر است و اگر کسی دیندار بود، همه چیز را دارد و الا هیچ چیزی را به دست نیاورده است.
وی افزود: ما در صورتی میتوانیم دین واقعی را دریافت کنیم که دین خود را از قرآن کریم اخذ کنیم؛ چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: مَن عَرَفَ دينَهُ مِن كتابِ اللّه عزّ و جلّ زالَتِ الجِبالُ قبلَ أن يَزُولَ اگر فردی دین خود را از قرآن کریم بگیرد، از کوه هااستوارتر خواهد بود. آن قرآنی که مفسر و مبین آن ائمه معصومان علیهم السلام هستند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارتباط و انس با قرآن کریم و تدبر در آن را لازم و ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: هر کس که با قرآن کریم سر و کار داشته و ارتباط برقرار کند، راه راست خود را پیدا کرده و به راه حقیقی هدایت میشود.
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و اندیشههای ناب امام خمینی(ره)- برخلاف برخی دیدگاه های گذشته که برخی از افراد می گفتند که دین، تنها شامل جنبه فردی می شود- اما حوزههای علمیه به این نتیجه رسیدهاند که دین، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی؛ چراکه دین برای همه زوایای زندگی بشر از جمله اقتصاد، حکومت، جنگ، پیشرفت، قضاوت، تربیت و … دستورات مختلفی دارد و اگر انسانها این موضوع را بدانند، قطعا اعتقادشان به دین بیشتر خواهد شد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راستگویی، صله رحم، محبت کردن به ناتوانان، حسن خلق و حتی دنبال علم رفتن را از نشانه های اهل علم برشمرد و گفت: نکته ای که وجود دارد اداء امانت و وفا به عهد است، معمولا این را معنی می کنند که اگر کسی نزد شما چیزی را به امانت گذاشت به صاحبش برگردانید؛ اما در اینجا یک معنای خیلی وسیعی دارد و آن این که خداوند در مورد خود قرآن میفرماید، «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا»، اداء امانت آن عهد و کتابی است که خدا به بشر داده و عمل و تبعیت از قرآن است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0