آَشنایی با ماده مخدر ناس و مضرات آن

ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی اعتیادآور است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود، این ماده سبزرنگ است و بو و طعم بسیار تندی دارد.  به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، نحوه تولید این ماده اعتیار آور از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌ همین […]

ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی اعتیادآور است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود، این ماده سبزرنگ است و بو و طعم بسیار تندی دارد.

 به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، نحوه تولید این ماده اعتیار آور از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌ همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود البته در بعضی از مناطق ایران به رنگ قهوه ای هم موجود است که در اصطلاح تمباک هم گفته می شود.

این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان و بعضی زیر زبان می‌گذارند. برخی از ناسی‌ها هم ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند.

عوارض کوتاه‌مدت مصرف ناس

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض کوتاه‌مدت این ماده‌ی مخدر است.

عوارض بلند‌مدت مصرف ناس

عوارض بلند مدت این ماده شامل بی‌خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تأثیر در مخچه، بیماری‌های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ی بزرگ و نارسایی‌های کلیوی و همچنین سرطان لثه می‌شود.

تنباکو خود به‌تنهایی سرطان‌زاست. حال وقتی این ماده با آهک نیز مخلوط می‌شود، اثرات مخرب شدیدتری را بر سلامت مصرف‌کننده می‌گذارد.

دستگاه گوارش و کلیه‌های ما برای جذب و دفع آهک ساخته نشده و این ماده باید از طریق کلیه دفع شود و این باعث می‌شود نارسایی‌های جبران‌ناپذیر کلیوی در فرد ایجادشده و در آینده مجبور به دیالیز شود.

خطر سرطان گونه و لثه در مصرف کنند گان تنباکوی جویدنی و ناس پنج برابر بیشتر از افراد عادی می باشد.اختلال در لبخند، سایش دندان، پس رفت لثه و پوسیدگی دندانها از دیگر عوارض این مواد به ظاهر کم ضرر می باشد.

وابستگی روح و روانی در ناس و حشیش خیلی بالاتر از وابستگی جسمی بوده و شبیه به وابستگی به سیگار است. همچنین فروشندگان مواد مخدر باهدف رقابت و افزایش فروش خود، روزبه‌روز مواد افزودنی و مخدر غیرمجاز را در ناس اضافه کرده و ضربه‌های مهلکی را به افراد وارد می‌کنند.

معاونت تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان قم