گزارشی از مسابقات سوارکاری باشگاه عادیات قم

مالک باشگاه سوارکاری عادیات گفت: بسترسازی باشگاه عادیات برای حضور طلاب علاقه مند به سوارکاری/ باشگاه عادیات با نازل ترین قیمت پذیرای جوانان و علاقه مندان به سوارکاریست/ مصمم به توسعه ورزش سوارکاری در قم هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم، مجید سلامتیان مالک باشگاه سوارکاری عادیات در حاشیه برگزاری مسابقات سوارکاری در این باشگاه در گفت وگویی به تشریح ظرفیت های استان قم در زمینه سوارکاری و الزامات موفقیت در این رشته ورزشی پرداخت و گفت: بنده این توفیق را دارم که در شهری زندگی می کنم که مضجع شریف و نورانی کریمه اهل بیت(س) در آن قرار دارد و افتخارم این است که خدمتگزار دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستم.
وی افزود: در سالهای اخیر برنامه های خوبی برای رشد و توسعه رشته سوارکاری در قم اجرا شده است، باشگاه عادیات در قم یکی از بهترین باشگاه هایی است که در قم وجود داردو این باشگاه منحصر به سوارکاری نیست بلکه رشته هایی همچون فوتبال، والیبال و زمین تنیس خاکی داریم و در آینده نزدیک هم یک استخر روباز آبگرم برای چهارفصل سال تاسیس خواهیم کرد.
سلامتیان گفت: در سالهای اخیر خیلی به ورزش سوار کاری در شهر قم به عنوان کانون تشیع بها داده نشده بود ولی باشگاه های استانداردی همچون عادیات که تاسیس شده است کم کم این رشته ورزشی را توسعه خواهد داد و ما مصمم به توسعه ورزش سوارکاری در قم هستیم.
مالک باشگاه عادیات به موانع پیش روی رشته سوارکاری در قم پرداخت و گفت: نزدیکی به تهران باعث شده است که نخبگان این رشته ورزشی به تهران مهاجرت کنند که با توسعه زیرساخت های لازم، جذب مربیان خوب و حرفه ای و انجام مسابقات سوارکاری در حد و اندازه تهران باعث می شود که انگیزه خوبی برای ماندن در قم برای ورزشکاران حرفه ای قم وجود داشته باشد.
سلامتیان به ارائه تسهیلات خوبی که باشگاه ورزشی عادیات به علاقه مندان به رشته سوارکاری می دهد اشاره کرد و گفت: این باشگاه ورزشی با نازل ترین قیمت پذیرای جوانان و علاقه مندان به رشته های مختلف ورزشی به ویژه سوارکاری می باشد و علی رغم هزینه های زیادی که نگهداری اسب برای این باشگاه دارد اما سعی کرده این که قیمت را بالا نبریم تا زمینه برای حضور جوانان مستعد و علاقه مندان به این رشته ورزشی فراهم باشد.

وی ابراز داشت: لازم است در زمینه سوارکاری استعدادیابی خوبی انجام شود و مستعدین جذب این رشته ورزشی شوند تا قمی ها در جایگاه رفیع خود در رشته های گوناگون به ویژه رشته سوارکاری برسند.
سلامتیان فراهم کردن مربی خوب و حرفه ای از سوی باشگاه عادیات برای علاقه مندان به این رشته ورزشی را مهم دانست و گفت: داشتن مربی خوب و حرفه ای برای پیشرفت سوارکاران بسیار مهم است و با توجه به نزدیک بودن استان قم به تهران سعی می کنیم مربیان خوب و حرفه ای از تهران برای ورزشکاران باشگاه عادیات فراهم کنیم.
وی افزود: متاسفانه به رشته سوارکاری که مورد سفارش اسلام است توجه کافی نشده است و لازم است مسئولین امر بیش از پیش به این رشته پرخرج و پر هزینه توجه لازم را داشته باشند تا علاقه مندان به این رشته ورزشی محروم نباشند.

سلامتیان در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور طلاب در این رشته ورزشی خاطرنشان ساخت: اگر مسئولین حوزه های علمیه زمینه حضور طلاب در این رشته ورزشی مورد تاکید اسلام را فراهم کنند و از طلاب علاقه مند در این عرصه حمایت کنند باشگاه ورزشی عادیات این آمادگی را دارد که امکانات خود را بکار بگیرد و بستر لازم را برای حضور طلاب در این رشته فراهم آورد.

——————————————————

*استقبال قمی ها از سوارکاری بیش از سایر استان ها بوده است

محمد سخنی مسئول برگزاری مسابقات هیات سوارکاری استان قم نیز در گفت و گویی به تشریح اهداف برگزاری مسابقات سوارکاری در قم پرداخت و گفت: در این دوره از مسابقات ۳۰سوارکار از سطوح مختلف سنی همچون نونهالانٰ، نوجوانان و جوانان شرکت دارند.
وی افزود: هدف از برگزاری این دوره از مسابقات سوارکاری در قم حفظ آمادگی سوارکاران قمی بوده تا در مسابقات مختلف آمادگی لازم را داشته باشند؛ ما در این استان ظرفیت های خوب و اسپانسرهای خوبی داریم و لازم است که زیرساخت های لازم برای آنان فراهم شود.
سخنی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در راه برگزاری این گونه مسابقات هست گفت: تجریه ما در این چند سال نشان می دهد که از سوی مسئولین کمک خاصی نمی شود و خود ما همواره به دنبال تهیه اسپانسر بوده ایم.
مسئول برگزاری مسابقات هیات سوارکاری استان قم در پایان استقبال خوب جوانان را یادآور شد و گفت: پیشرفت قم در این رشته بسیار خوب بوده است و نوجوانان و جوانان علاقه مند زیادی در قم هست که لازم است برای حضور و شرکت آنان در این رشته تلاش های خوبی شود.

——————————————————
*پتانسیل خوب قم در رشته سوارکاری/ با تامین زیرساخت های لازم جلوی مهاجرت سوارکاران به تهران گرفته می شود
سید مهدی طباطبایی رییس هیات سوارکاری استان قم نیز در ادامه به تبیین اهمیت و جایگاه سوارکاری و ظرفیت های بالقوه ای که استان قم در این زمینه دارد پرداخت و گفت: رشته سوارکاری همواره مورد تاکید دین اسلام بوده است و استان قم در زمینه سوارکاری پتانسیل خوبی دارد و اگر بتوانیم در کنار توجه به زیرساخت های لازم مسابقات خوبی در این عرصه برگزار کنیم یکی از پرسوارکار ترین و بهترین مسابقاتی باشد که در کشور برگزار می شود.
وی افزود: متاسفانه با توجه به نزدیکی قم به تهران یکی از چالش هایی که ما با آن مواجه هستیم مهاجرت سوارکاران قمی به تهران می باشد و در مسابقات تهران شرکت می کنند و این کار ما را دشوار کرده است که اگر خودمان را در عرصه های گوناگون به سطح مسابقات تهران نزدیک کنیم در آن صورت انگیزه ای برای مهاجرت سوارکاران قمی به تهران وجود نخواهد داشت.
طباطبایی با اشاره به استقبال خوبی قمی ها از ورزش سوارکاری خاطرنشان ساخت: استقبال مردم به ویژه جوانان از مسابقات سوارکاری در قم در سالهای گذشته کم بوده است اما امسال پیش بینی می شود که استقبال خوبی از این رشته خواهد شد به شرط آنکه زیرساخت های خوب ومناسبی برای شرکت جوانان و علاقه مندان به این رشته فراهم شود.
رئیس هیات سوارکاری استان قم در پایان به تبیین خدماتی که هیات سوارکاری قم به علاقه مندان به این رشته می دهد پرداخت وگفت: ما قدم های خوبی را آغاز کردیم و در کنار فراهم کردن زیرساخت های لازم طرح هایی همچون سوارکاری رایگان در پایان مسابقات قرار دادیم تا خانواده ها و علاقه مندان به این رشته بیش از پیش با این رشته آشنا شوند چرا که این رشته سوارکاری تاثیر خوبی در ایجاد نشاط و شادابی در جامعه دارد و همه تلاش ما در هیات سوارکاری قم این است که این رشته به جایگاه شایسته خودش در استان قم دست یابد.

——————————————————

*قم پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری در رشته سوارکاری دارد/ بخش خصوصی به کمک رشته سوارکاری بیاید

محسن پورحیدری سرمربی باشگاه سوارکاری عادیات نیز گفت: قم با توجه به موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش دارد و می تواند پیشرفت های خوبی داشته باشد البته به شرط اینکه این رشته توسط رسانه ها و مسئولین استانی به خوبی به مردم به ویژه جوانان معرفی شود.
وی در توصیه به جوانان علاقه مند به این رشته گفت: با توجه به گران بودن نسبی این رشته لازم است بخش های مختلف اعم از دولتی و خصوصی کمک های لازم را برای علاقه مندان به این رشته داشته باشند و با تهیه و توسعه زیرساخت های لازم زمینه حضور فعال جوانان علاقه مند به این رشته مفرح ورزشی را فراهم کنند.
پورحیدری گفت: یک سوارکار برای اینکه به سطح قابل قبولی برسد لازم است حداقل پنج تا شش سال زیر نظر یک مربی خوب و حرفه ای تلاش کند و در شهر قم با توجه به باشگاه های خوبی که دارد و کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند بستر خوبی فراهم است اما لازم است بخش خصوصی از این حرفه ورزشی حمایت بیشتری داشته باشند.



*هیچ محدودیتی برای حضور بانوان قمی در رشته سوارکاری نیست

سرکار خانم نگین موسوی از بانوان سوارکار قمی از علاقه و انگیزه خود برای ورود به این رشته ورزشی گفت و ابراز داشت: من از یکسال پیش با این رشته ورزشی آشنا شدم و با توجه به علاقه زیادی که به اسب داشتم وارد این رشته ورزشی شدم.
وی افزود: بانوانی که علاقه مند ورود به این رشته ورزشی هستند لازم است که در ابتدا آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند و بعد از آن وارد این رشته شوند.
خانم موسوی گفت: هیچ مانعی برای حضور بانوان در این رشته ورزشی در قم نیست و من توصیه می کنم بانوان علاقه مند به این حرفه ورزشی حتما وارد این عرصه شوند چرا که این حرفه ورزشی نقش مهمی در ایجاد نشاط و شادابی در فرد دارد.
این بانوی سوارکار قمی خاطرنشان ساخت: من ورزش های مختلفی انجام داده ام اما واقعا برای حضور در مسابقات سوارکاری هیچ محدودیتی برای من که یک خانم هستم نبوده است و بانوان خوبی در این رشته در قم بودند که به تهران مهاجرت کردند.
*همه تلاش خودم را بکار می گیرم تا در آینده در این رشته ورزشی موفق باشم


حسین سلامتیان نوجوان ۱۲ساله سوارکار قمی نیز به انگیزه خود برای ورود به این رشته ورزشی پرداخت و گفت: پدرم سوارکار بود و با توجه به آشنایی که با اسب داشتم به این رشته علاقه مند شدم و همه تلاش خودم را بکار می گیرم تا در آینده در این رشته ورزشی موفق باشم.
وی افزود: بسیار خوشحالم که مثل پدرم یک سوارکار هستم و وارد این رشته ورزشی شدم و به همه هم سن و سال های خودم هم توصیه می کنم از همین نوجوانی به رشته ورزشی که علاقه مند هستند وارد شوند و رشته سوارکاری را هم مد نظر خودشان قرار دهند.
*موفقیت در رشته سوارکاری در گرو پیگیری، مطالعه و ممارست زیر نظر مربی خوب است

——————————————————
مهدی جمشید خانی معروف به پدر سوارکاری ایران نیز از حاضران در این مسابقات بود که خاطرنشان ساخت: من نزدیک به یک قرن هست که در زمینه سوارکاری فعالیت دارم و همه برکاتی که نصیبم شده از داشتن مربی خوب نصیبم شده است.
وی افزود: یکی از بهترین و استانداردترین باشگاه های سوارکاری کشور این باشگاه عادیات در قم است و لازم است علاقه مندان این رشته پیگیری، مطالعه و ممارست را مدنظر خویش داشته باشند تا در حرفه اسب دوانی و سوارکاری موفق باشند.
جمشیدخانی خاطرنشان کرد: سواری به نظر ورزش ساده ای می رسد اما ساده نیست و لازم است مربی خوبی برای علاقه مند به این رشته وجود داشته باشد تا شخص علاقه مند به خوبی بتواند پیشرفت کند.
وی گفت: امروزه سخت افزارهای خوبی برای این رشته ورزشی همانند اسب خوبٰ، باشگاه خوب؛ مربی خوب و… فراهم شده است اما لازم است که این رشته ورزشی نیز مانند سایر حرفه های ورزشی از سوی مسئولین ذی ربط حمایت شود تا رشته سوارکاری به جایگاه مناسب خود در کشور دست یابد.