پسته قم جزء بهترین ومرغوبترین انواع پسته کشور است

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:پسته قم که بیشتر آن از نوع اکبری هست،جزء بهترین ومرغوبترین انواع پسته کشور است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،محمدرضا حاجی رضا روز پنجشنبه در آیین شکرانه برداشت پسته در قم، اظهار داشت: پسته کاری در بخش باغبانی قم می‌درخشد و اکنون ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در این استان موجود است که هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این که ظرفیت پسته کاری در استان قم بسیار ویژه‌ است، افزود: پسته کاری علاوه بر تناسب با شرایط آب و هوایی قم از نظر اقتصادی نیز برای بخش کشاورزی استان ارزش افزوده مناسبی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: نیاز است تا فرآیند کشت پسته در قم بر اساس مباحث دانش بنیان متحول شود و شاهد افزایش عملکرد و برداشت بیشتر محصول در باغ‌های پسته استان باشیم.

حاجی رضا گفت: کشت پسته برای کشاورزی قم مهم است و به همین دلیل برای افزایش سطح کمی و کیفی تولید این محصول با همکاری کشاورزان استان از جدیدترین فناوری‌های علمی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به طور حتم نیاز است تا موضوع سلامت محصول مورد توجه پسته‌کاران استان باشد و در این رابطه باید بتوانیم با رعایت استانداردهای تعیین شده در بازارهای بین‌المللی حضور موفق داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز در استان قم علاوه بر موفقیت‌های کسب شده در زمینه تولید پسته، بسترهای لازم برای فرآوری این محصول در بالاترین سطح کیفی نیز فراهم شده‌است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

همچنین آقای حسینی مدیر بزرگترین مزرعه تولید پسته استان قم نیز در این مراسم اظهار داشت:ما ۱۰سال پیش که یاین  زمین بایر ولم یزرع برای کشت پسته انتخاب کردیم،در ابتدا ناچار شدیم که تا عمق۳متر گود برداری کنیم وخاک مرغوب کشاورزی بریزیم تا بتوانیم به کشت درختان پسته بپردازیم وهم اکنون پس از گذشت ۱۰سال،از جمع ۲۰۰هکتار باغات پسته ما،۱۲۰هکتار آن به بار نشسته است وبیشتر پسته های تولید ما که از نوع بسیار مرغوب است،به خارج از کشور صادر میکنیم