وجود ۳۳۵ میلیون نفر شیعه در جهان

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت:طبق آمار مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سال ۱۴۰۰، ۳۳۵ میلیون نفر شیعه در جهان داریم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، صبح امروز در نشست خبری کارنامه پژوهشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشر معارف اهل بیت(ع) اظهار داشت: شیعه‌پژوه در رژیم صهیونیستی زیاد است اما این رژیم کرسی دانشگاهی شیعه‌شناسی ندارد، سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حتی برای تک تک شهرهای ما کارشناس دارند، اضافه کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با ۱۵۰ کشور جهان ارتباط دارد و طبق آمار مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سال ۱۴۰۰، ۳۳۵ میلیون نفر شیعه در جهان داریم.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: وظیفه ذاتی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نشر معارف اهل بیت(ع)، بیان صحیح و درست این معارف به زبان‌های مختلف به جهانیان است و در واقع بین‌المللی‌ترین مجموعه فعال در حوزه نشر مبانی اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ همایش بین‌المللی «ابوطالب؛ حامی پیامبر» در مجمع شروع کردیم که مجموعه آثار این همایش در ۳۳ جلد آماده شده و در دی‌ماه از این آثار رونمایی می‌شود، ادامه داد: مجموعه ۵ جلدی گزارش همایش ابوطالب انجام شده و در این راستا بیش از ۸۰ نشست علمی در سراسر جهان برگزار شد و فایل پی دی اف این مجموعه آثار در اختیار عموم قرار می‌گیرد. ‌

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ۱۱۰ عنوان کتاب به بیش از ۲۰ زبان دنیا آماده چاپ است و ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته پژوهش رونمایی می‌شود؛ سیاست مجمع جهانی اهل بیت این است که آثار مجمع، در کشورهای دیگر چاپ شود و به همین منظور در خارج از کشور، منتظر حامیان مالی و خیرین برای انتشار این کتاب‌ها هستیم.

فرمانیان اظهار کرد: از این ۱۱۰ عنوان کتاب، ۱۸ عنوان کتاب به زبان ترکی، ۱۱ عنوان زبان هوسایی، ۹ کتاب به زبان فرانسوی، ۹ کتاب به زبان انگلیسی، هفت عنوان کتاب به زبان پشتو و شش عنوان کتاب به زبان عهد الضیایی، شش عنوان عربی پنج عنوان به زبان سواحلی، پنج عنوان کتاب به زبان اردو و چها عنوان آذری و چهار کتاب به زبان تاجیک است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نهج البلاغه را به ۱۷ زبان دنیا ترجمه کرده‌ایم، ادامه داد: «الحقیقه کما هی» را تاکنون به ۳۳ زبان دنیا ترجمه شده است، «فی رحاب اهل‌البیت(ع) » در بیش از ۴۰ جلد، به ۱۳ زبان ترجمه شده، «اعلام الهدایة» در ۱۴ جلد به ۱۵ زبان دنیا ترجمه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰۰ آثار مجمع جهانی اهل بیت تاکنون به ۵۸ زبان ترجمه شده است و این آثار به ۳۶ زبان دنیا در یک فلش کارت بارگذاری شده است و به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان خارج از کشور قرار دارد، گفت: آستان قدس رضوی، عتبه حسینی و پژوهشکده حج و زیارت نیز آثار خویش را در اختیار ما قرار دادند تا به علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(ع) در سراسر جهان برسانیم، مجمع جهانی اهل بیت(ع) آمادگی دارد آثار ناشران دیگر را نیز به پیروان اهل بیت(ع) ارسال کند.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: ۷۰۰۰ جلد کتاب و سخنرانی‌های مذهبی به شش زبان زنده دنیا در اپلیکیشن موبایلی «نبأ» در خصوص معارف اهل بیت(ع) وجود دارد که برای علاقه‌مندان قابل بهره‌گیری است، هم چنین ۲۴ عنوان کتاب را در ۵ کشور جهان با مشارکت و حمایت برخی از مراکز و مؤسسات دینی منتشر کردیم.

فرمانیان با بیان اینکه دانشنامه برخط «ویکی شیعه» اکنون با ۲۲ زبان دنیا معارف اهل بیت(ع) را ترویج و نشر می‌دهد، تصریح کرد: ۵۲۰۰ مقاله تاکنون در معارف اهل بیت به زبان‌های مختلف در ویکی شیعه درج شده و ۳۲ هزار مدخل در این دانشنامه داریم. ۵۱۴ عنوان کتاب امسال در دست ترجمه داریم که تاکنون ۱۱۰ جلد آن چاپ شده است.

وی اضافه کرد: ویکی شیعه متوسط ماهانه حدود ۱۴ میلیون بازدید دارد و رفرنس مورد قبول اساتید دانشگاه است؛ در بهمن‌ماه امسال از ویکی آثار شیعه نیز رونمایی می‌شود، ویکی اشعار آیینی شیعه به زبان‌های مختلف در اختیار علاقه‌مندان است.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه نشر صوتی از دیگر فعالیت‌های مجمع است و اکنون ۱۰ عنوان کتاب به صورت صوتی منتشر شده است، تصریح کرد: ۴۵ نفر از علمای شیعه در «گوگل اسکالر» صفحه دارند و آثار آن‌ها به هم مرتبط می‌شود که در این فضا، ۸۲۰۰ اثر به ۳۰ زبان دنیا به هم مرتبط شدند.

فرمانیان افزود: پرتال «ره‌نما» از دیگر فعالیت‌های مجمع است که ۳۷۰۰ یادداشت به زبان انگلیسی، اسپانیولی و چینی و ترجمه شده است و در دسترس علاقه‌مندان به معارف اهل بیت قرار دارد؛ هم چنین سایت «کُرا» به زبان انگلیسی به سوالات معارف اهل بیت(ع) و شیعه پاسخ می‌دهد و تاکنون به بیش از یک‌هزار سوال پاسخ داده شده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه شبکه‌ای به‌همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) ایجاد شده که شبکه دانش اهل بیت(ع) نام دارد و غیر از اینکه اطلاعات و داده درخصوص اهل بیت(ع) دارد، این داده‌ها را نیز به هم شبکه‌سازی می‌کند، گفت: ۲۱۰ کلیپ به ۱۷ زبان دنیا برای نشر معارف اهل بیت تولید شده که این کلیپ‌ها به صورت متوسط یک میلیون و ۷۰۰ هزار بار دیده شده است.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: ماهنامه رصد و تحلیل فعالیت‌های دیگر مراکز غربی و عربی درخصوص شیعیان، از دیگر اقدامات پژوهشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که محتوای این ماهنامه به متخصصان، اساتید، شیعه‌شناسان و تصمیم‌گیران امور ارجاع داده می‌شود.