فعال حوزه فرش دستباف:

فرش‌های دستباف قم شهرت خاصی در کشور دارد

یکی از فعالین حوزه فرش دستباف در قم گفت: فرش قم را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین فرش های دستباف ایرانی در سال های اخیر معرفی کرد. که توانسته در این زمینه پیشرفت فوق العاده ای داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم.هادی پورجهان در مراسم افتتاح نمایشگاه فرش‌های دستباف خود، اظهار داشت: در تار و پود فرش‌های دستباف قم نظم خاصی دیده می‌شود که آن را برای افرادی که جزئی‌نگر هستند، ایده‌آل می‌کند، تراکم گره‌هایی که در این فرش‌ها وجود دارد، بافت آن را دشوار کرده است و افراد کمی می‌توانند فرشی با این جزئیات ببافند.

وی افزود: این نمایشگاه حاصل تلاش و تولید ۹ ساله بنده در حوزه فرش است، معمولا قالی‌هایی که اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند، هرکدام معنا و مفهومی را می‌رسانند.

پورجهان تصریح کرد: فرش‌های دستباف قم دارای طیف وسیعی از طرح‌ها بوده و تمام سلیقه‌ها را در بر می‌گیرد، در زمان‌های گذشته قالی‌های قم با نقش‌های معروفی مانند ترنج شاه عباسی، شکارگاه، لچک و تابوها بافته می‌شدند که به نوعی طرح‌های تقلیدی به حساب می‌آمد، اما با گذشت زمان طراحان قم با خلاقیتی زیاد، سبک جدیدی را ایجاد کردند.

وی در پایان گفت: فرش قم را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین فرش های دستباف ایرانی در سال های اخیر معرفی کرد. که توانسته در این زمینه پیشرفت فوق العاده ای داشته باشد.

گفتنی است، نمایشگاه فرش بالوک از تاریخ ۲۵ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۲، در محل ساختمان کتاب سرو واقع در میدان دستغیب قم برقرار است و پدذیرای علاقه مندان به هنر فرش می باشد.