باحضور۷۰ خبرنگار قمی صورت گرفت:شکسته شدن رکورد حضور خبرنگاران در مراسم اهدای خون

حدود ۷۰ خبرنگار قمی امروز همزمان با ۹ مردادماه و مصادف با روز انتقال خون و در آستانه روز خبرنگار در مراسم اهدای خون دسته جمعی که برای نوزدهمین بار متوالی برپا شد شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،دکترمهدی پهلوانی ستوده مدیر کل انتقال خون استان قم در سالگرد روز ملی اهدای خون با تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه خون یک درمان بدون جایگزین و نقش این سازمان حیاتی است، گفت: ۱۰۰ درصد نیاز خون مردم استان قم از داخل تامین می شود اما در سه سال آینده بیمارستان های بزرگی در قم به بهره برداری می رسد که اگر فرآورده های خونی آن‌ها تامین نشود امکان افتتاح آن ها نخواهد بود.

وی اظهارداشت: تمام خون های اهدایی در شبکه ملی خون رسانی کشور می رود و با هر اهدای خون سه نفر از مرگ نجات می یابند و یا زندگی بهتری را خواهند داشت.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۸ هزار و۵۰۰ نفر برای اهدای خون به این سازمان مراجعه داشتند که از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر از اهدا معاف شدند و حدود ۴۰ هزار اهدای خون موفق در سال گذشته در قم انجام شدئ.

مدیرکل انتقال خون استان قم ادامه داد: از این میزان ۹۰ هزار واحد خون تبدیل به فرآورده شد که ۶۰ هزار فرآورده در استان قم و ۱۰ هزار به شبکه ملی اهدای خون کشور اهدا و ۲۰ هزار واحد خون برای پلاسما استفاده شده است.

ساخت ساختمان انتقال خون پردیسان نیازمند یاری مسئولان ملی و استانی

وی گفت: از مسئولان ملی و استانی و خیرین درخواست داریم که یاری کند تا ساختمان انتقال خون در شهرک پردیسان دایر شود.

وی افزود: زمین ساختمان خریداری و مجوزهای اولیه اخذ شده اما اعتبار برای ساخت آن خارج از توان‌ سازمان انتقال خون است و همت ملی و استانی را می طلبد.

پهلوانی درپاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه دستگاه «ان آی تی» که روز گذشته در سازمان مرکزی تهران رونمایی شد و میزان انتقال بیماری هایی مانند ایدز را به نزدیک صفر می رساند برای شهرستان ها هم فراهم است؟ گفت: خون های اهدایی برای این آزمایش به تهران فرستاده می شود و این آزمایش و انجام آزمایش های ملکولی به صورت متمرکز انجام خواهد شد و مردم شهرستان ها هم از آن بهره مند می شوند که انجام این آزمایش ها آرزوهای ما بود که محقق شد.

وی ابرازداشت: اداره کل انتقال خون قم انتهای سال جاری یا نهایت ابتدای سال آینده به دستگاه خودکار پیشرفته غربالگری خون مجهز می شود که به این طریق سرعت و دقت بیشتر آزمایش ها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهدای خون باید نهادینه شود، گفت: میانگین ذخیره خون قم هشت تا ۱۰ روز خواهد بود اما فراورده ای مانند پلاک خون تا سه روز باید مصرف شود لذا اهدای خون یک نیاز مبرم است و سازمان انتقال خون به این منظور هیچ زمانی دو روز متوالی تعطیل نیست و همواره برای تامین نیاز خونی بیماران و افراد تصادفی و .. در تلاش است.

دو هزار نفر از مردم قم در دهه اول محرم داوطلب اهدای خون شدند

معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم هم دراین نشست با تبریک روز خبرنگار و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون اظهارداشت: امروز با گسترش فرهنگ اهدای خون اظطراب بیماران برطرف شده است.

دکتر کبیری افزود: هر ۹ دقیقه یک خون در قم تزریق می شود و این اهمیت اهدای خون را می رساند؛ بیماران تالاسمی ماژور که نیازمند دائم خون هستند و در گذشته فوت می کردند خوشبختانه امروز با دریافت خون منظم عمر زیاد و زندگی نرمالی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد اهدا کنندگان افراد جوان زیر ۳۵ سال هستند، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما رو به سالمندی است نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون جوانان و بانوان ضروری است زیرا در استان قم کمتر از ۴ درصد اهدا کننده خانم داریم درحالی که آنان بیشترین مصرف کننده هستند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان تا ۵۰ درصد هم می رسد اما باورهای غلط در کشور ما باعث شده بانوان کمتر مراجعه کنند درحالی که آنان خون های سالم تری دارند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم در مورد میزان اهدای خون گفت: حجم خون در عرض چند ساعت و گلبول های قرمز تا هشت هفته جایگزین می شود اما برای اطمینان آقایان ۳ و خانم ها ۴ ماه یک بار می توانند خون اهدا کنند.

وی اظهارداشت: به منظور سلامتی اهدا کننده و دریافت کننده خون، با غربالگری، ۱۵ تا ۲۰ درصد داوطلبان معاف دائم یا معاف موقت می شوند و وضعیت سلامت و ایمنی خون ها در کشور ما از کشور آمریکا بالاتر و در حد کشورهای اروپایی است.

دکتر کبیری افزود: در دهه اول محرم دو هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند و تنها در روز عاشورا و تاسوعا مردم قم ۶۷۰ واحد خون خود را برای امام حسین ایثار کردند درحالی که به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد خون‌ در روزهای عادی دریافت می شود.

حسین کبابی یکی از سفیران اهدای خون استان قم در حاشیه این مراسم اظهارداشت: خبرنگاران قم هر ساله همزمان با روز اهدای خون و نزدیک بودن به هفته خبرنگار دور هم جمع شده و اقدام به اهدای خون دسته‌جمعی می‌نمایند.
این خبرنگار قمی با بیان اینکه در سال جاری با استقبال خوب خبرنگاران قمی روبرو شدیم، گفت: حضور دسته جمعی خبرنگاران در چنین رویدادی در کشور بی‌نظیر بوده و همه ساله اصحاب رسانه استان قم در حرکتی خودجوش با حضور پرشور خود در این رویداد با ارزش اقدام به فرهنگ سازی در این زمینه می نمایند.
وی اظهار داشت: ما وابسته به هیچ جریان نیستیم و حرکت ما دلی هست و همه ساله در این روز با اصحاب رسانه فارغ از گرایشات سیاسی به صورت متحد دور هم جمع شده و اقدام به اهدای خون دسته‌جمعی می نماییم که از تک تک عزیزان خبرنگاری که در این مراسم حضور یافتند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

درپایان این مراسم از ۳خبرنگار خانم وآقا که بیشترین میزان اهدای خون در میان خبرنگاران داشتند.به صورت ویژه تجلیل به عمل آمد.

باتشکر از زحمات سرکار خانم فاطمه سادات محمدی از پایگاه خبری آستان بهارستان بابت این خبر