مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم :

در سال گذشته حدود ۸ میلیون بار مراجعه کننده داشتیم

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت :در سال گذشته حدود ۷ میلیون بار مراجعه کننده به مراکز درمانی تامین اجتماعی استان قم داشتیم که در این زمینه ۶۸۴ میلیارد تومان هزینه درمانی توسط تامین اجتماعی استان قم پرداخت شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، دکتر سید مهدی محصل همدانی مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مهمترین اقدام سال گذشته ماه بحث نسخه الکترونیکی بود که بالغ بر ۹۸ درصد نسخه‌هایی که تولید شد به صورت الکترونیکی بود.

همچنین در زمینه خدمات ارائه شده رایگان به بیماران کرونایی درمانگاه امام رضا سر آمد بیمارستان های استان قم بود و توانستیم که به کلیه بیماران کرونایی که بالغ بر۲هزار بیمار بود، به صورت رایگان خدمات درمانی ارائه دهیم همچنین خدمات درمانی بیمه شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز دولتی تماماً رایگان شد .
دکتر سید مهدی محصل در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۰ بیمارستان امام رضا(ع) موفق شد رتبه اول اعتبار بخشی را به دست آورد.

سید مهدی محصل همدانی خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از فرزندآوری که مورد توجه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است، مصوبات مجلس شورای اسلامی به سازمان های بیمه گر ابلاغ و ۷۷۷ پرونده نازایی با یک میلیارد و۳۱۴ میلیون تومان تشکیل شد و از صفر تا ۱۰۰ اقدامات به صورت رایگان انجام می شود و ۱۲۰ پرونده نیز درحال بررسی است.

وی گفت: سال گذشته ۱۸۰۰ زایمان به دو روش طبیعی و سزارین در بیمارستان امام رضا علیه السلام انجام شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مفید سازمان، رایگان شدن تمام خدمات بیماران کرونایی بود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: رایگان شدن خدمات درمانی برای افراد ۶۵ سال به بالا در بخش بستری در بیمارستان های دولتی اقدام مثبت دیگر در راستای عدالت اجتماعی بود که مانع درمان های سنگین بعدی برای این افرد خواهد شد.

وی گفت: بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا علیه السلام قم توانست در سال ۱۴۰۰ رتبه یک اعتباربخشی(ارزشیابی) در بین بیمارستان های تامین اجتماعی کشور را کسب کند و اورژانس این بیمارستان در استان قم رتبه یک را به دست آورد.

وی بیان کرد: راه اندازی چهار اتاق((LDR از دیگر خدمات است که مادر باردار از ورود تا خروج از بیمارستان همه خدمات زایمان را دریافت می کند که در همین راستا لوح مادر و کودک به بیمارستان امام رضا اهدا شد.

محصل همدانی اظهارداشت: شش تخت به بخش مراقبت ویژه نوزادان(NICU) اضافه خواهد شد که این امر در افزایش شاخص بهداشتی استان و کاهش مرگ مادر و فرزند موثر است.

وی اذعان کرد: بیمارستان امام رضا علیه السلام در تمام دوران کرونا به عنوان بیمارستان اصلی بود در سال ۱۴۰۰ حدود دو هزار بیمار کرونایی دراین بیمارستان پذیرش شد که مرگ ومیر آن کمتر از۱۰ درصد بود که از نظر استانداردها مطلوب است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰، هشت میلیون بار مراجعه در سیستم تامین اجتماعی ثبت شده که پنج میلیون و۸۶۰ هزار مورد درمان غیرمستقیم و دو میلیون و۲۰۰ هزار مورد درمان مستقیم در مراکز ملکی تامین اجتماعی اتفاق افتاده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۶۸۴ میلیارد تومان در بخش درمان هزینه شده که از این میزان ۵۰۳ میلیارد تومان در بحث مراکز طرف قرارداد به صورت غیرمستقیم و ۱۸۴‌میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم انجام شده است.

وی خبر داد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی به دلیل رایگان بودن تعرفه ها شاهد رشد ۲۰ درصدی به مراکز تامین اجتماعی هستیم.

وی گفت: سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بدون استقراض از بانک عامل، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی پرداخت کردیم که این امر بی سابقه بوده است.

این مسئول درمان استان قم درمورد نوبت دهی سخت و محدود دندانپزشکی در مراکز تامین اجتماعی هم گفت: دندانپزشکی نیاز استان قم است و سلامت دندان بسیاری از مردم به خطر افتاده اما تعداد دندانپزشک در شورای سلامت کشور تدوین می شود و تامین اجتماعی در این موضوع دخیل نیست.

وی اظهارداشت: ما طبق قانون مکلف به پرداخت طبق تعرفه دولتی هستیم این امر باعث شده پزشکان رغبتی به کار در مراکز ما که تقریبا نصف مراکز خصوصی است نداشته باشند لذا سازمان دنبال اصلاح الگوی پرداخت و افزایش تعداد دندانپزشک در مراکز ملکی تامین اجتماعی است.

محصل تاکید کرد: پرداختی دندانپزشکان باید افزایش یابد زیرا این تعداد دندانپزشک کم جوابگوی نیاز مردم استان قم نیست.

وی بیان کرد: هدف ما نخست ارتقای سطح بندی بیمارستان امام رضا علیه السلام از عمومی به تخصصی، دوم افزایش تعداد تخت های این بیمارستان و سوم مجوز استفاده از تجهیزاتی مانند «ام ار آی» و آنژیوگرافی است.

وی در مورد تعرفه های خارج از قانون (زیرمیزی) پزشکان هم گفت: زیرمیزی یکی از نقاط تاریک جامعه پزشکی و باعث شرمساری است؛ متاسفانه ما هنوز نتوانستیم این بیماری زشت را از دامن جامعه پزشکی پاک کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: اگر فردی با درخواست زیرمیزی پزشک مواجه شد یا درهر زمینه ای شکایتی دارد ابتدا با واحد بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و درصورتبه نتیجه نرسیدن از طریق بازرسی خرید راهبردی پیگیر شود؛ با شکایت مردم و ناظران برخی از پزشکانی تعلیق و توبیخ شده اند.

وی در مورد نظام ارجاع هم اظهارکرد: تامین اجتماعی قم در بحث نظام ارجاع در مراکز ملکی با ۳۳ درصد رشد، رتبه یک کشور را کسب کرد.

وی گفت: بیمه سلامت سیستم ارجاع در درمان غیرمستقیم را عملیاتی کرده و دراین راستا با ۱۸۰ پزشک عمومی قرارداد منعقد کرده اند و از طریق سیستم ارجاع اقدام می کنند اما از سوی سازمان مرکزی ارجاع در درمان غیرمستقیم هنوز به ما ابلاغ نشده است.

محصل درپاسخ به سوال یکی از  خبرنگاران مبنی براینکه چند پزشک متخصص و عمومی دارید و آیا نسبت به مراجعه کننده ها کافی است؟ اظهارداشت: درمجموعه ملکی ۵۰ متخصص و ۱۱۰ پزشک عمومی ۸۰۵هزار نفر در قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی داریم که ۵۸ درصد مردم استان را شامل می شوند.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد افراد تحت پوشش و حق بیمه پرداختی بیمه شده ها همه اذعان دارند که سطح خدمات در شان بیمه شده ها نیست قرار براین شده که بیمارستان امام رضا علیه السلام به ۵۰ تخت دیگر مجهز شود که این اقدام از مشکلات می کاهد اما باز هم پاسخگو نیست.

وی با تاکید بر اینکه دنبال خرید خدمت و توسعه مراکز ملکی هستیم، گفت: درحال حاضر تامین اجتماعی، بیمارستان امام رضا و سه درمانگاه ملکی در سطح شهر دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم در مورد راه دسترسی نامناسب به بیمارستان امام رضا علیه السلام نیز اظهارداشت: به استانداری، شهرداری و شورای شهر برای ایجاد راه دسترسی مناسب برای مردم رجوع کردیم زیرا بسیاری از مراجعه کننده ها از قشر ضعیف هستند و من شاهدم که هر روز برخی از ابتدای جاده که مسیر طولانی تا بیمارستان است را پیاده می آیند و در این راه سگ های ولگرد هستند و خطراتی به همراه دارد.

وی گفت: این منطقه جزء محدوده شهری است و حداقل می توانند یک ایستگاه اتوبوس اضافه کنند اما تاکنون اقدامی نکرده اند وامیدوارم تا قبل از ایجاد بحران این مشکل برطرف شود.

رییس اداره روابط عمومی وامور فرهنگی سازمان تامین اجتماعی قم هم در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: تامین اجتماعی ۸۰۰ مرکز طرف قرارداد در استان قم دارد و ۷۵ درصد بودجه درمان استان در حوزه درمان غیرمستقیم هزینه می شود.

محمد رضا هدایتی افزود: سازمان تامین اجتماعی چهار مرکز ملکی دارد که خدمات آن برای بیمه شدگان از صفر تا ۱۰۰ رایگان است و بار مراجعه به آن ها یک چهارم بیمارستان های طرف قرارداد است و به دلیل گران بودن هزینه درمان مراجعه به مراکز ملکی تامین اجتماعی زیاد است.

وی تاکید کرد: نخستین وظیفه مدیریت درمان تامین اجتماعی خرید درمان هست که همه بیمارستان های بیمارستان های تابع علوم پزشکی استان از جمله ولیعصر، علی بن ابی طالب، گلپایگانی و مادر و بیشتر مطب ها با تامین اجتماعی قرارداد دارند.

وی اظهارداشت: در مراکز دولتی ۹۰ درصد هزینه بستری با بیمه تامین اجتماعی است اما در مراکز خصوصی تعرفه ها گاهی تا برعکس پیش می رود و بیمه شده باید تا ۸۰ درصد هزینه درمان را پرداخت کند.

هدایتی گفت: در مراکز دولتی در بخش بستری ۹۰ و در بخش سرپایی تا ۷۰ درصد هزینه ها را بیمه تامین اجتماعی پرداخت می کند.

وی اظهارداشت: طبق آمار مخابرات ساعت هفت صبح بیش از چهار هزار نفر با مراکز تامین اجتماعی در قم تماس می گیرند و نوبت پزشکان متخصص ظرف دو سه دقیقه اول تکمیل می شود.

وی گفت: سازمان نظارت و بازرسی با شماره تماس ۱۴۲۰ به صورت اینترنتی، صوتی و تلفنی آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات بیمه شدگان است و از مردم می خواهیم شکایت های خود را از این طریق ثبت کنند زیرا مشکلات مردم از سوی مرکز رصد و برطرف می شود  و شکایت آنان به ارتقای خدمات در قم کمک می کند.

نوبت دهی مراکز سازمان تامین اجتماعی به سه روش تلفنی موبایلی و اینترنتی انجام می شود و شهروندان می توانند با شماره  ۳۸۷۰۰۸۴۰ (۰۲۵) و یا با شماره گیری کد دستوری*۴*۱۴۲۰*۲۵#با تلفن همرا اقدام به دریافت نوبت نمایند و یا از طریق اینترنتی نوبت بگیرند که هم اکنون ۷۰ درصد بیمه شده ها از طریق موبایل نوبت می گیرند.