رئیس ستاد آیین‌های فاطمی عنوان کرد:

جشن روز دختر ومیلاد حضرت معصومه در ۴۰ نقطه جهان برگزار می‌شود

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی در تشریح برنامه‌های دهه کرامت گفت: جشن روز دختر با اعزام سفیران کریمه در ۴۰ نقطه جهان در ۴ قاره برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم،هادی محمودنژاد، رئیس ستاد آیین‌های فاطمی و معاون اجرایی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۲ در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها  که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) ساختمان اداری آستان مقدس برگزار شد اظهار داشت: برنامه‌های دهه کرامت در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها افتتاح  خواهد شد.
رئیس ستاد آیین‌های فاطمی با بیان اینکه برنامه‌های متنوع در این ایام در حرم حضرت معصومه (س) با محوریت برگزار خواهد شد ادامه داد: آغاز جشن‌های دهه کرامت در شبستان امام خمینی (ره) با حضور آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مطهر حضرت معصومه و  آیت‌الله مروی اولین آستان قدس رضوی و با حضور مهمانان از سراسر کشور برگزار خواهد داشت.
وی گفت: در شب میلاد حضرت معصومه (س) آیین نقاره‌زنی در صحن امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود، صبح میلاد قبل از مراسم خطبه خوانی مراسم جاروکشی صحن حرم مطهر را با حضور خادم‌یاران آستان قدس رضوی خواهیم داشت و آماده‌سازی نمادین برای آغاز جشن‌های مردمی اجرا می‌شود.
معاون اجرایی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: برنامه‌های متنوع زیادی با محوریت بانوان و دختران در این ایام برگزار خواهد شد، شعار محوری  روز دختر «حضرت معصومه بهترین دختر دنیا» انتخاب شده است، همچنین شعار  دهه کرامت «خدمت کریمانه همدلی و امید آفرینی» انتخاب شده است.
محمودنژاد عنوان داشت: جشن‌های دهه کرامت از پنج‌شنبه قبل از میلاد با آیین تعویض پرچم در صحن امام هادی علیه‌السلام شروع شود و رسماً جشن‌های کرامت آغاز خواهد شد، این جشن‌ها در همه استان‌ها و خارج از ایران برگزار می‌شود.
رئیس ستاد آیین‌های فاطمی اضافه کرد:
روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت اجتماع دختران دانشگاه علوم پزشکی در صحن پیامبر اعظم، اعزام سفیران کریمه به مناطق قم،  ۳۱ استان و در خارج از کشور در ۴۰ نقطه در ۴ قاره، اعزام سفیران قرآنی نوجوان همراه اساتید قرآنی به مساجد قم اعزام با محوریت قرآن از جمله برنامه‌های این ایام است.
محمودنژاد تأکید کرد: در روز میلاد درمانگاه حرم مطهر ویزیت و پذیرش رایگان، خواهد داشت همچنین موزه آستان برای خانواده‌های که دختر همراه داشته باشند رایگان و برای بقیه  مراجعه‌کنندگان نیم‌بها خواهد بود.
وی بیان داشت: به پیشنهاد آستان قدس رضوی مفروش کردن روضه منوره فرش‌های دستباف بافته از سوی حرم امام رضا علیه‌السلام و از طرف برادر به خواهر اهدا می‌شود شود، همچنین اهدای فرش نمادین از طرف تولیت حرم امام رضا (ع) به آستان حرم حضرت معصومه (س) و متقابلاً اهدای  فرش نفیس از طرف آستان مطهر حضرت معصومه (س) را تقدیم خواهد کرد که در موزه آستان قدس رضوی نسب خواهد شد.

تشریح برنامه های جشن‌های دهه کرامت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۲ در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها  که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) ساختمان اداری آستان مقدس برگزار شد اظهار داشت: برنامه‌های دهه کرامت در سال جاری نسبت به سال‌های قبل متفاوت است، دشمن روی بانوان تمرکز کرده و روی دختران سرمایه‌گذاری کرده تا به آنها آسیب بزند متقابلاً در جبهه حق به این نقطه تمرکز می‌شود مجموع‌های دلسوز مردمی و مسئولان کشور و حاکمیتی ورود کردند.
وی افزود: ظرفیت شورای هماهنگی تبلیغات به جشن‌های دهه کرامت افزوده شد و جلساتی در سطح ملی و استانی برگزار شد.
معاون فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) عنوان داشت: هماهنگی با مجموعه ملی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انجام شده تا در شب میلاد کریمه اهل‌بیت در کلیه بقاع متبرکه شاخص استان‌ها اجتماعات بزرگ شکل بگیرد همچنین با شهرداری‌های شهرها رایزنی شده تا در بوستان‌ها شاخص اجتماعات شکل بگیرد.
احمدی بیان داشت: از جمله جشن‌های بزرگ در حرم امام رضا (ع)، شاه عبدالعظیم حسنی در شهرری و احمد بن موسی در شیراز برگزار خواهد شد، امسال شاهد بروز و ظهور جشن‌های بزرگ دخترانه در کشور هستیم.
وی عنوان داشت: اجتماع بزرگ دختران در ساعت ۱۷ روز میلاد با حضور دختران در حرم مطهر، اجتماع دختران از ۴۰ ملیت در حرم حضرت معصومه در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، اجتماع دختران جوان در شام میلاد و  محفل شعر ادبی ویژه با ملیت‌های مختلف، محفل دختران بهشتی در روز  پنج‌شنبه برای دختران ۱۳ تا ۱۷ سال در شبستان حضرت زهرا (س)، اجرای برنامه به زبان‌های اردو و عربی، مسابقات مختلف از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.
معاون فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: در  کل خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام دختری مانند حضرت معصومه (س) نداریم که با شفاعت وی همه شیعیان به بهشت می‌روند این مقام بلند و عجیب است، ایشان یک فعال سیاسی اجتماعی است می‌تواند الگو بخش دختران ما باشد که با حفظ عصمت و عفاف نقش‌آفرین بوده است.
احمدی خاطرنشان کرد: پویش «بهترین دختر» در  ۳ بخش “فدای دخترم”  “فدای خواهرم” باهدف تحکیم خانواده و ترغیب به ابراز محبت به دختران در خانواده و توجه به نعمت دختر در خانواده، بخش دوم جشن‌های خانگی که هر خانواده جشنی کوچک برای دختران خود بگیرند کلیپ تهیه کنند و به دبیرخانه پویش ارسال کنند، بخش سوم هم همخوانی سرود در روز میلاد است که این در سطح ملی است زمان پویش هم  از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد می‌باشد.
وی افزود: همچنین جشنواره مردمی کرامت توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا در خصوص محتوای فرهنگی جشن‌ها، گفت: باتوجه‌به سنین مختلف محتوا در قالب‌های مختلف از جمله شعر، گروه‌های سرود و سخنرانی‌ها خواهد بود.
وی افزود: برگزاری جشن‌های مقطعی کافی نیست این ارتباط  تداوم خواهد داشت و اعزام سفیران کریمه با شناسایی ظرفیت‌های استان و عضوگیری و ارتباط از طریق شبکه‌های برقرار خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص ندارم برای زیارت اولی‌ها بیان داشت: گروه‌های مردمی در حال انجام این کار هستند، اما به‌صورت جامع هنوز انجام شده یکی از اهداف سند ملی زیارت، تسریع زیارت است در سند ملی  به‌صورت جامع سهم ارگان‌ها تعیین شده و به‌صورت جدی در حرم حضرت رضا علیه‌السلام دنبال می‌شود.