رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم

جز مشارکت با بخش خصوصی راهی برای توسعه قم نداریم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت : امکان استفاده از توان بخش خصوصی را محدود به بلوار پیامبر اعظم (ص) ندانیم در نقاط مختلف شهر پروژه های برای مشارکت با بخش خصوصی وجود دارد ومی توان این ظرفیت های مغفول مانده در شهر قم به نحو مطلوب استفاده کرد به شرطی که شهرداری فقط نگاه توسعه ای به مشارکت با بخش خصوصی داشته باشد وبا آنها نگاه پیمانکارنشود و به دنبال کسب سود بیشترازاین مشارکت نباشد و به واقع فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن نماید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،دکتر سید محمد حسین دهناد در گفت و گوبا «ایمان» اظهارداشت: با توجه به افزایش تصاعدی هزینه های نگهداری شهردیگر امکان اداره شهربا منابع محدودی که دراختیارهست وجود ندارد وبایدازتوان سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیصلاح که دارای کارنامه موفق در حوزه عمرانی بوده اند استفاده نماییم وبا مشارکت دادن آنها در اجرای پروژه هاو اعطای شرایط و تسهیلات و امتیازات ویژه به آنها روند اجرای پروژه های شهری را در تمام مناطق سرعت ببخشیم .
نباید به سرمایه گذاری نگاه پیمانکاری داشت
وی افزود : امکان استفاده از توان بخش خصوصی را محدود به بلوار پیامبر اعظم (ص) ندانیم در نقاط مختلف شهر پروژه های برای مشارکت با بخش خصوصی وجود دارد ومی توان این ظرفیت های مغفول مانده در شهر قم به نحو مطلوب استفاده کرد به شرطی که شهرداری فقط نگاه توسعه ای به مشارکت با بخش خصوصی داشته باشد وبا آنها نگاه پیمانکارنشود و به دنبال کسب سود بیشترازاین مشارکت نباشد و به واقع فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن نماید.
وی اضافه کرد :امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان وهمچنین برخی از کلانشهرهای کشوربا همین روش پروژه های زیادی را به مرحله اجرا ودردست اجرا دارند ، اگرتوسعه همه جانبه قم می خواهیم راهی جز مشارکت دادن بخش خصوصی توانمند در اجرای پروژه های شهری وجود ندارد ، سرمایه گذارانی ازکشورهای مسلمان بویژه کسانی که شیعه هستند علاقه مند به سرمایه گذاری در قم هستند باید شرایط را برای جذب سرمایه گذاران خارجی هم مهیا کرد.
دهناد تصریح کرد :شورای شهر مصوبه ای هم در جهت حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی درآبان ماه ۱۴۰۱ داشت وبه شهرداری تکلیف شد بسته های سرمایه گذاری را تدوین و در جهت سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدامات لازم را انجام دهد. در بودجه سال ۱۴۰۱ شورا، شهرداری را موکلف به مشارکت با بخش خصوصی نمود که مقرربود ۱۰۰میلیاردتومان شهرداری از این محل درآمد داشته باشد که در تفریغ بودجه مشخص شد که امر محقق شده است! که این نشان دهنده وجود مشکل در این بخش است که باید شهرداری بصورت جدی آسیب شناسی و موانع پیش روی سرمایه گذاران را مرتفع نماید.
اختلافات بین اعضای شورای شهر بر سر رویکرد و نوع نگاه به اداره شهر است
وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه شاید برخی تصور نمایند اختلافات بین اعضای دو گروه درشورای اسلامی شهر قم سیاسی باشد که این تفکر اشتباهی است گفت : این اختلافات بیشتر برسر دو رویکرد وروش اداره شهر است یک گروه معتقد هستندروال اداره شهر در مسیر درستی در حال حرکت هست وباید تمام قد پشتیبان اجرای برنامه های مجموعه مدیریت شهری باشیم ،حفظ وضع موجودرا وضعیت مناسبی می ببیند . ولی گروه دیگر نگاه تحولی دارند و معتقد هستند با ظرفیت ها و منابعی که دراختیار مجموعه مدیریت شهری قراردارد باید اقدامات و پروژه های درهمه ابعاد و وظایف مدیریت شهری به مرحله اجرا دربیاید واین توان و ظرفیت درشهرداری قم وجود دارد و باید شهر درهمه ابعاد توسعه یابد.
با همکاری وهمدلی بیشتربین شورا وشهرداری می توان کارهای بزرگتری انجام داد
وی افزود :هرچند منکر وجود برخی مشکلات درجهت تحقق این امر نیستم ولی با توان و ظرفیت های که وجود دارد شدنی است وبه شرطی که فعل خواستن صرف شود. بنده به هیچ وجه منکر تحولات ایجاد شده در شهر قم در طی مدت مدیریت شهردار فعلی در شهرداری نیستم ولی با نگاه جامع تر با وحدت و همدلی بیشتر بین شورای شهر و شهرداری می توان کارهای بزرگتری را در قم رقم زد تا در آینده نزدیک این شهر به یک شهر مطلوب با داشتن تمام شاخصه های آن تبدیل شود.
شورای شهر نباید به معاونت امور لوایح شهرداری تبدیل شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرقم تاکید کرد :شورا جدا ازوظیفه نظارتی باید برنامه ریزی وریل گذاری برای توسعه شهر داشته باشد شورای شهر نباید به معاونت لوایح شهرداری تبدیل شود و صرفا یک مرحله از فرایندهای اداری شهرداری نباشد شورا باید با برنامه باشد و محرک برای شهرداری برای حرکت به سمت توسعه هر چه ببیشتر شهر باشد.
دهناد ادامه داد:حجم عظیمی از بودجه شهرداری در سالهای اخیر در حوزه تملکات برای بازگشایی معابر و احداث تقاطع ها صرف شده است ،هرچند که بنده با احداث تقاطع ها و بازگشایی معابر در چهارچوب کارشناسی و اصولی مخالفتی ندارم ولی آیا با اجرای این پروژه ها مشکلات و گره های ترافیکی کم شده است؟پاسخ این است که با وجود اجرای این پروژه ها خیابان ها شلوغ تر شده است چرا که تعداد خودورها و افراد استفاده کننده از خودرو بیشترشده است چرا که در مقایسه با ۱۵ سال گذشته تعداد خودرودرقم سه برابر شده است.
وی افزود :شهر قم در وضع موجود برای ارائه خدمات مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد که در حاضر فقط ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر در حال خدمات رسانی به شهروندان و زائران هستند.
درحوزه تملکات شیوه سنتی باید کنار گذاشته شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرقم دربخش دیگری از سخنان خود گفت : تملکات هنوز به شیوه سنتی انجام می شود برای مثل در پروژه فاز ۵ عماریاسر فقط امسال ۳۵۰میلیارد تومان برای تملکات و۱۶۰میلیارد تومان برای اجرای پروژه اعتبار اختصاص یافته است ویک سرمایه گذاری کلانی در این پروژه انجام شده است وسود اجرای این پروژه را کسانی می برند که زمین یا ملک آنها در بر این خیابان قرار گرفته است.
وی ادامه داد :این شیوه تملکات باید کنار گذاشته شود و بدنه هم داخل طرح آورده شود و موقتا مکانی برای اسکان مالکان که ملک آنها در طرح قرار گرفته شده است بصورت اختصاص اعتباری برای اجاره اختصاص یابد و پس آن طی یک پروسه زمانی کوتاه مدت بدنه بصورت مسکونی ، تجاری و اداری و غیره در اختیار همان مالکان که ملک خود را در اختیار شهرداری برای اجرای پروژه قرارداده اند قرارگیرد وهمه ازاجرای طرح متنفع شوند این امر شدنی است و انتظار داریم درطرح های آینده مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد.
نباید شرایط را برای تخلف در ساخت وسازها فراهم کنیم
وی بیان داشت :در تفریغ بودجه سال۱۴۰۱ شاهد رشد۱۴۰درصدی در آمد های شهرداری از محل کمیسیون ماده صد بوده ایم امسال نیز در ۶ ماهه نخست شهرداری از این محل حدود ۵۰۰میلیاردتومان درآمد داشته است که تا پایان سال به هزار میلیاردتومان خواهد رسید. همین امر موجب تشویق مردم به تخلف ساخت وساز شده است و مناطق شهری نیز برای تحقق سهم درآمدی خود از این محل باهم رقابت دارند.این شیوه کسب درآمد می بایست تغییر کند چرا که در آینده شهربا مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد وامکان کسب درآمد از محل های دیگر وجود دارد تا برای کسب درآمد مردم را تشویق به تخلف درحوزه ساخت وساز نمایم.
به دنبال مچ گیری وتقابل با مدیریت شهری نیستیم
عضو هیئت علمی دانشگاه قم دربخش دیگری از سخنان خود گفت :مبانی ما در بحث تحقیق و تفحص از پروژه های قطار شهری اسناد ومدارک دریافتی از شهرداری بودوهدف ما رفع ابهامات وشفاف سازی بود به هیچ وجه دنبال مچ گیری وتقابل با مدیریت شهری نبودیم.از آنجا سازمان بازرسی درحال تکمیل اطلاعات در این زمینه هست پیش بینی می کنم خود سازمان بازرسی در خصوص این پروژه اعلام نظر خواهد کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرقم درادامه بابیان اینکه خط b مترو قم در جلسه ۴ خرداد ماه سال ۹۶ شورای عالی ترافیک کشور به تصویب مجدد رسیده است وبراین اساس مقررشد که این خط به طول۱۵/۱۰ کیلومتر از پردیسان شروع تا چهارراه بازار احداث شود از آنجا به بعد هم پس از مطالعات وتعیین تکلیف مونوریل درخصوص ادامه مسیر تا انتهای باجک تصمیم گیری شود گفت:اینکه عملیات حفاری فاز b مترو قم آغاز نشده نیازمند بررسی است چرا که با وجود داشتن دستگاه tbm شرایط برای شروع حفاری مهیا بوده است. بهتر بود این دستگاه به هر طریق ممکن قانونی در قم حفظ می شد واز آن برای حفاری خط b استفاده می شد.
وی ادامه داد :درحال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو دوهزارمیلیارد تومان هزینه دارد که مبلغ سنگینی هست. به همین دلیل وزارت کشور به شدت مخالف احداث مترو در شهرهای زیز ۲ میلیون نفر است چرا که معتقد هستند در این شهرها می توان با توسعه ناوگان اتوبوسرانی و با هزینه های بسیار کمتر به نسبت مترو می توان شرایط مطلوب حمل ونقل شهری را فراهم کرد تا شهروندان به راحتی در شهر تردد نمایند.
وی اضافه کرد :حفاری خط a مترو قم تا سه راه جمکران انجام شده است ،اخیرا مقررشده از آنجا تا کارگاه مترو در کنار مسجد جمکران به طول ۲/۲ کیلومتر بصورت سنتی از سه جبهه حفاری انجام شود که پیش بینی می شوداین کار دوسال طول بکشد.
عزم جدی مدیریت شهری برای بهره برداری از فازیک خط aمترو
استادیار دانشگاه قم درادامه بابیان اینکه درحال حاضر فاز اول خط a مترو قم از انتهای بلوار کشاورز تا میدان مطهری با احداث دو ایستگاه در مبدا و مقصد آماده بهره بردای وتست گرم است گفت : امیدوارم با پیگیری های که درسطح ملی واستانی در حال انجام هست با اختصاص دو رام قطار تست گرم آن انجام شود .هرچند این مسیر با این شرایط بار مسافر ندارد ولی با این حال حتما برای جلوگیری از فرسایشی شدن این پروژه باید به بهره برداری برسد و در دراز مدت و با تحویل واگن های خریداری شده شاهد تکمیل ایستگاه‌ها وبهره برداری کامل از این خط تا جمکران باشیم.
مونوریل تا پردیسان ادامه یابد توجیه حمل ونقلی دارد
مهندس دهناد در بخش دیگری از سخنان خود گفت : حل مشکل مونوریل قم باتوجه به ابعاد پیچیده آن کار ساده ای نیست و نیازمند تدابیر ویژه ای در سطح ملی و استانی است.بهره برداری از مونوریل قم تا مصلی تحولی در حمل ونقل شهر قم ایجاد نمی کند.اگر مسئولان دغدغه کمک به مشکلات حمل ونقلی قم دارند یکی از راه‌ها ادامه و تکمیل مونوریل تا پردیسان است.چرا که با احداث پروژه های مسکن ملی حجم تقاضا مسافر بیشتر می شود واز ظرفیت مونوریل هم می توان برای جابجای شهروندان استفاده کرد.
وی ادامه داد :به نظر بنده می‌توان مسیر مونوریل را تا ابتدای بلوارغدیر دربستر رودخانه ادامه داد و از آنجا به بعد در مسیر بلوار غدیر که تقاضا سفر هم در آن زیاد است تا پردیسان وبرعکس ادامه داد. هرچند مطالعات در خصوص مونوریل قم به دستور شورا و توسط شهرداری در حال انجام است امیدوارم بااستفاده از نظرات کارشناسان خبره بهترین تصمیم برای این پروژه گرفته شود.
عزم دولت برای تعیین تکلیف مونوریل قم جدی است
دهناد بیان داشت :هرچند معتقدم با توجه به تاکید و پی گیری مستمر رئیس جمهور وقولی که برای تکمیل این پروژه به مردم قم داده شده است اگر این اتقاق در این دولت رقم نخورد قطعا تکمیل این پروژه سخت و زمان بر و پیچیده خواهد شد و نمی توان امیدوار بود این پروژه به سرانجام خوشی برسد.
وی اضافه کرد :اینکه گفته می شود دولت قبل اهتمامی به تکمیل پروژه مونوریل قم نداشته است حرف درستی نیست چرا که معاون اول رئیس جمهور وقت به استان نامه زده برآمادگی دولت برای کمک به تکمیل مونوریل قم تاکید کرده است وگفته دولت این آمادگی دارد ۵۲ هکتارزمین در پردیسان معوض به استان بدهد تا در مقابل این پروژه تکمیل و به بهردبرداری برسد ولی عزمی در شهرداری برای تعیین تکلیف و تکمیل این پروژه وجود نداشت.
خط b مترو و مونوریل تا پردیسان مکمل یکدیگر هستند
این عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد :خط b مترو و مونوریل تا پردیسان مکمل یکدیگر هستند و اگر به دنبال حل مشکلات حمل ونقل قم در ۲۰ سال آینده هستیم حتما باید اجرایی شوند.
وی ادامه داد :بحث ناوگان، پاشنه آشیل پروژه مونوریل قم هست چرا که شرکت سازنده ناوگان مونوریل قم منحل شده است.از آنجا که عرشه می بایست با ناوگان تطابق داشته باشد الان شرایط اینگونه نیست.الان ما عرشه را داریم دنبال ساخت ناوگان توسط یک شرکت دیگر هستیم که کار سختی است به نظر می رسد شاید بهتر و مقرون به صرفه تر این باشد که از شرکت سازنده ناوگان بخواهیم عرشه را مجدد ایجاد نماید وبرای اساس اقدام به ساخت ناوگان نماید.ازدو شرکت چینی و درشرکت اروپایی خواسته شده برای عرشه وریل موجود ناوگان بسازند واگر نمی شود ریل جدید احداث و ناوگان براساس آن ساخته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرقم در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه دربحث مونوریل دولت می خواهد به نوعی شهرداری را درگیر این پروژه نماید این به معنی عدم کمک دولت نیست گفت:دولت می خواهد مطمئن شود که عزم جدی در استان و شهرداری برای تکمیل این پروژه وجود دارد واین پروژه می تواند به ناوگان حمل ونقل عمومی قم کمک کند و بعد می توان عمده کار از جمله سیویل وناوگان را به دولت واگذار کرد وتامین اعتبار واجرای آن رادبه عهده دولت گذاشت و دپو ، تملکات وراهبری پروژه نیز توسط شهرداری انجام شود واین شدنی است.
ساماندهی اطراف حرم مطهروهسته مرکزی شهریک ضرورت است
دکتر دهناد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم جدی مدیریت شهری برای مناسب سازی اطراف حرم مطهرگفت:وضعیت اطراف حرم مطهر زیبنده شهر مقدس قم نیست روند اجرای طرح ساماندهی میدان مطهری قبرستان نو وبویژه ضلع شرقی حرم می بایست با سرعت بیشتر انجام شود تا در مدت زمان پیش بینی شده این پروژه ها به بهره برداری برسد تا شاهد تردد آسان شهروندان و زائران در محدوده هسته مرکزی شهر باشیم انتظار می رود دولت نیز شهرداری را برای اجرای این امر مهم یاری رسان باشد.
وی تاکید کرد :در خصوص طرح ضلع شرقی حرم مطهر از آنجا که این طرح مشارکتی با بخش خصوصی هست شهرداری باید با نظارت بیشترپی گیر افزایش سرعت این پروژه باشد تا در زمان مقرر به بهره برداری برسد و به سرنوشت پروژه سرمایه گذری عمار یاسر(شرکت سامان سازان ) تبدیل نشود.
ضرورت حمایت همه جانبه برای توسعه جمکران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرقم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه وضعیت پیرامون مسجد مقدس جمکران به هیچ وجه زیبنده این مکان مقدس که میعادگاه عاشقان حضرت مهدی (عج) و مباحث مهدویت می باشد نیست گفت:در ماههای اخیر با انتخاب شهردار جدید منطقه ۵ از سوی شهردارقم شاهد آغاز تحولات در پیرامون وبافت مسکونی اطراف مسجد جمکران هستیم ولی از آنجا که این محله از محرومیت های زیادی به لحاظ زیرساختی دارد رفع آن  برنامه ریزی دقیق تر و حمایت های بیشتر مجموعه مدیریت شهری و استانی و حتی ملی را می طلبد تا در یک پروسه زمانی کوتاه مدت شاهد تحول وتوسعه این منطقه باشیم چرا که هرچه زیرساخت های مناسب در جمکران ایجاد شود کمک به ماندگاری بیشتر زائران خواهد کرد و به طبع آن کمک به رشد اقتصادی بیشتر شهر قم کمک خواهد کرد و رضایت مندی حضرت ولیعصر (عج) به همره خواهد داشت.