برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در آبان ماه سال جاری

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با تاکید بر اینکه کنگره ملی شهدای استان قم هشت اجلاسیه در آبان‌ماه برگزار خواهد کرد، گفت:کنگره ملی شهدای استان قم در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، علی‌اکبر خوش‌گفتار مقدم امروز در نشست خبری چهارمین آئین بزرگداشت ۵۶۵شهید ارتش استان قم با محوریت پدافند هوایی با اشاره به اینکه کنگره ملی شهدای استان قم در آبان ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: مقدمات این کنگره از دو سال قبل آماده شده است.
وی ادامه داد: ارتش در استان قم بسیار مظلوم واقع شده است و این یادواره ها اندکی از مظلومیت ارتش کاسته است.
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم افزود: ارتش تا شروع کنگره ۵یادواره برگزار خواهد کرد که تاکنون ۳یادواره برگزار شده که چهارمین یادواره هم آخر همین هفته برگزار خواهد شد و یادواره آخر هم که برای نیروی دریایی است در مهر ماه برگزار خواهد شد.
خوش‌گفتار مقدم با تاکید بر اینکه کنگره ملی شهدای استان قم هشت اجلاسیه در آبان‌ماه برگزار خواهد کرد، مطرح کرد: عناوین این اجلاسیه‌ها به ترتیب شهدای نیروی انتظامی (فراجا)، شهدای ارتش، شهدای نهضت جهانی اسلام و بین‌الملل، شهدای بانوان، اجلاسیه جوانان، سنگر سازان بی‌سنگر، شهدای اصناف و اجلاسیه پایانی با محوریت ۶۰۹۰ شهید استان قم است.
وی عنوان کرد: شب شهادت شهید زین الدین آخرین احلاسیه کنگره شهدا برگزار خواهد شد.
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که اندیشه‌های ملت را بلغزاند و در ارزش‌های انقلابی و دینی ما شک و تردید ایجاد کند.
وی در خصوص نقش رسانه‌ها در کنگره ملی شهدای استان بیان کرد: الحمدلله رسانه‌های استان قم در بحث ایثار و شهادت به صورت موفق پیش می‌روند اما نقش محوری رسانه‌ها این است که با انتقال پیام شهدا به صورت شیوا و بیانی هنری، تأثیرگذاری ذهنی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند را خنثی کنند و اندیشه درست اسلامی و انقلابی را تبیین کرده و انعکاس دهند.
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با تاکید بر اینکه رسانه‌ها حرف اول را در تبیین اندیشه‌های انقلاب اسلامی می‌زنند، مطرح کرد: اصحاب رسانه توجه کنند که این عمل و انتقال پیام و سیره زندگانی شهدا بایستی به موقع، برنامه‌ریزی شده و با زبان هنر و جذاب صورت گرفته شود.

همچنین امیرسرتیپ دوم جواد سلطانیان ظهر امروز در نشست خبری چهارمین آئین بزرگداشت ۵۶۵شهید ارتش استان قم با محوریت پدافند هوایی  اظهار داشت: قبل شروع کنگره ،پنج یادواره شهدای ارتش در استان برگزار خواهد شد که یادواره اول توسط ستاد، یادواره دوم توسط نیروی هوایی ارتش، یادواره سوم توسط نیروی زمینی و یادواره چهارم توسط پدافند هوایی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: این یادواره در سوم شهریور ماه روز پنج شنبه ساعت ۱۷:۳۰ با حضور یکی از مراجع تقلید و پیام یکی دیگر از مراجع تقلید و همچنین سخنرانی امیر صباحی فرد برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این هفته اقداماتی از سوی پدافند هوایی ارتش صورت گرفته است، عنوان کرد: شب گذشته امیر سرتیپ سپهری در گفتگوی ویژه خبری حاضر شدند همچنین امروز گلزار شهدای استان توسط خانواده شهدا و مردم شهید پرور غبارروبی خواهد شد.
وی اضافه کرد: هدف اصلی ما در برگزاری یادواره شهدا زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا است اما در کنار این هدف اصلی تجدید میثاق با آرمان های بنیان گذار جمهوری اسلامی هم صورت خواهد گرفت.
امیرسلطانیان با اشاره به سرکشی از خانواده شهدا ، گفت: همیشه بر حفظ دستاوردهای شهدا که یکی از آنها امنیت، آرامش و پیشرفت است تاکید شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تامین امنیت آسمان و فضای کشور یکی از ماموریت های اصلی و مهم پدافند هوایی است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: پدافند هوایی ارتش ماموریت دارد ۲۴ساعته فضای آسمان و پیرامونی کشور را رصد کند. این رصد چهار مرحله کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری و انهدام دارد.
وی اضافه کرد: رصد شبانه روزی آسمان کشور از ویژگی های پدافند هوایی است همچنین بالاترین پراکندگی یگانی را در کشور پدافند هوایی دارد.
امیر سلطانیان با اشاره به اینکه در سامانه ها و رادارها به خوکفایی رسیده ایم، گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط فرزندان این مرزو بوم توانسته است به سامانه های کاملا بومی و به روز دنیا مجهز شود.
وی در ادامه با اشاره به برخی از فداکاری های نیروی پدافند در دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس با توجه به اینکه جنگ بود اما امنیت و ایمنی بیش از دو میلیون پرواز داخلی و خارجی در فضای کشور تامین می شد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی پدافند هوایی ارتش گفت: پدافند هوایی در دوران جنگ ۶۰۰هواپیمای عراق را سرنگون کرد در حالی که آنها در طول جنگ سه بار بازسازی شدند.
وی ادامه داد:پدافند هوایی در دوران جنگ ۴۸هزار تجاوز هوایی را کشف و شناسایی کرد که علیه آنها ۲۵هزار اقدام تاکتیکی صورت گرفت.همچنین در عملیات والفجر۸ فقط ۷۰ هواپیمایی رژیم بعث عراق ساقط شد.
امیرسلطانیان گفت: امنیت، سرافرازی، استقلال و آزادی نظام جمهوری اسلامی ایران را مرهون ولایت و از خودگذشتگی های شهدا در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: پدافند هوایی همیشه در حال ارتقا توان رزمی و ظرفیت های دفاعی خود است و امروز آمادگی داریم در مقابل هر نوع تهدیدی ایستادگی کنیم.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی پدافند هوایی ارتش باا شاره به اینکه هفت شهید از ۵۶۵شهید متعلق به پدافند هوایی است، گفت: شهید سرتیپ حمید اولین شهید پدافند و ارتش در دوران دفاع مقدس است که در روز دوم جنگ به شهادت رسید.
وی افزود: این شهید، شهید محوری سال ارتش در سال جاری می باشد. با تلاش صدا وسیمای استان قم مستندی از این شهید در حال آماده شدن است.