برگزاری کنگره علمی امناءالرسل در قم و عراق

با هدف گسترش تعاملات علمی حوزه های علمیه شیعه و تجلیل از عالمان فرهیخته آن،کنگره علمی امناءالرسل در قم و عراق برگزار میشود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری، دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل(ص) صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این کنگره با هدف گسترش تعاملات علمی حوزه های علمیه شیعه و تجلیل از عالمان فرهیخته آن درنجف وقم برگزار می شود.

دبیر کنگره بین المللی امناءالرسل(ص) در این نشست اظهارداشت: این کنگره به منظور تعامل و شناسایی علمای حوزه های علمیه جهان که مهمترین آن ها حوزه قم و نجف اشرف با پیشینه هزار ساله است برپا می شود.
وی افزود: با حضور آیت الله حائری و بخصوص پس از انقلاب حوزه علمیه قم بالندگی ویژه ای پیدا کرده و مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: حوزه های ایران بخصوص قم، خراسان و اصفهان فعال و قوی هستند  و اقصی نقاط دنیا مانند لبنان و آلمان حوزه ها فعال هستند.

حجت الاسلام اسکندری گفت: هدف از برپایی کنگره امناءالرسل این است که بزرگانی که در حوزه های علمیه توانسته اند در ابعاد مختلف نقش تاثیرگذاری داشته باشند شناخته و به جهانیان معرفی شوند.
وی گفت: اخلاق و معنویت و تلاش علمی مضاعف با برجای گذاشتن بیش از صد ها کتاب و نقش سیاسی و اجتماعی و تاثیر فرهنگی علما باید به همه شناسانده شود و راه آنان ادامه یابد.
وی اظهارکرد: ۱۰ محور موضوعی برای کنگره پیش بینی شده که بر این اساس شخصیت ها شناسایی می شوند.
دبیر کنگره بین المللی امناءالرسل(ص) اضافه کرد: بعد فقه، تفسیر قرآن، شناخت فرهنگ اهل بیت سلام الله علیها، جهاد و ظلم ستیزی، تبلیغ هجرت و تقریب از جمله ۱۰ معیار برای شناسایی افراد است.
وی گفت: به دلیل اینکه مبتکر این طرح حوزه علمیه قم بود بنا را بر این گذاشتیم از یکی از شخصیت های نجف که در قید حیات است تقدیر کنیم.

تجلیل از آیت الله خرسان

وی بیان کرد: پس از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که از آیت الله سید محمد مهدی الخرسان تقدیر کنیم که نزدیک به ۵۰ جلد کتاب ایشان منتشر و حدود ۵۰ اثر ایشان هنوز منتشر نشده و حتی خاندان ایشان بیش از ۶۰۰ سال نقش علمی ایفا کرده اند.
حجت الاسلام اسکندری گفت: آیت الله خرسان ۹۶ ساله هستند و از ۲۰ و اندی سالگی مشغول فعالیت و تالیف کتاب بوده اند.

وی گفت: ۴۶ جلد کتاب های ایشان در قالب موسوعه آیت الله خرسان به چاپ رسیده و پنج جلد آن به زودی منتشر می شود.
وی اظهارداشت: دو دبیرخانه برای نخستین بار در حوزه علمیه قم و نجف تشکیل شد که در شناسایی علما با هم هماهنگ و فعال هستند.

دبیر کنگره علمی امناءالرسل گفت: ۳۰ نهاد علمی در ایران و عراق عضو این کنگره هستند و سه شنبه پیش رو افتتاحیه کنگره در نجف اشرف برگزار می شود و سپس شش کمیسیون تشکیل و مقالات ارائه می شود.
وی گفت: ۴۰ نفر از فضلای عراق و ۳۰ نفر از فضلای ایران مقالات را به زبان عربی ارائه می دهند و هدف مهم ما شناسایی و معرفی فضلای مهم و اقدامات آنان به جهانیان است.
وی اظهارکرد: حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت سلام الله علیها، مجمع جهانی تقریب مذاهب، موسسه تحقیقات نور، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه آل البیت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه کتاب شناسی شیعه و عتبه حسینی و عتبه علوی در عراق و مجمع امام حسین علیه السلام از ارکان این کنگره هستند.
حجت الاسلام اسکندری گفت: در ۴۰۰ سال اخیر تلاش داشتند بین حوزه های علمیه قم و نجف اختلاف بیاندازند اما این کنگره در جهت وحدت دو حوزه علمیه انجام می شود.
***
شایان ذکر است برای برگزاری این کنگره سه سال فعالیت انجام شده و رئیس کنگره آیت الله اعرافی است.
در این کنگره برای نخستین بار نوآوری در گفتمان نجف و ایران انجام شده است.