همزمان با9مرداد روز ملی اهدای خون صورت گرفت:

اهدای دسته جمعی خون توسط خبرنگاران ایثار گر قمی

همزمان با9مرداد روز ملی اهدای خون  وهفته خبرنگار،بیش از 50خبرنگار قمی برای هجدهمین سال متوالی اقدام به اهدای خون دسته جمعی نمودند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،همزمان با۹مرداد روز ملی اهدای خون  وهفته خبرنگار،بیش از ۵۰خبرنگار ایثار گر قمی برای هجدهمین سال متوالی اقدام به اهدای خون دسته جمعی نمودند.

در این برنامه که باحضور پرشور اصحاب رسانه همراه بود،دکتر نوریان ،مدیر کل اهدای خون استان قم با تشکر از حضور پرشور اصحاب رسانه در این رویداد مهم اظهار داشت:اصحاب رسانه زبان گویای مردم ومورد اعتماد آنان هستند،وحضور آنان در پایگاه های اهدای خون میتوانند در فرهنگ سازی عمومی در جهت اهدای خون،تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود:مدتی در معرض کمبود خون  قرار گرفتیم ولی باعث نشد که مراکز درمانی پاسخگو نباشیم ولی اگر کاهش اهدای خون ادامه داشته باشد قطعا به این هم خواهیم رسید .فلذا از طریق سازمان انتقال خون ایران اعلام شد که وضعیت استان قم قرمز است وعلت آن هم این بود که پیشگیری کنیم از اتفاقی که در آینده ممکن است بیفتد ولی در حال حاضر ذخایر اصلی ما خوب است و می توانیم پاسخگوی مراکز درمانی باشیم.

وی خاطر نشان کرد:ما در سال حدودا ۵۵ تا ۵۶ هزار واحد فرآوردههای خونی ،مراکز درمانی ما نیاز دارند .در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۹٫۲ دقیقه یکی از فرآوردههای ما در مراکز درمانی استان توزیع شده است و این نشان دهنده این است که واقعا چقدر ضرورت و نیاز به فرآوردههای خونی در مراکز درمانی داریم.

وی افزود:کل مراجعات استان قم ۴۵ هزار نفر می باشد که از این ۴۵ هزار نفر ، حدود ۳۸ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند .در سال ۱۴۰۱ با توجه به بررسی و تخمین هایی که زدیم نیاز استان به اهدای خون تا حدود ۴۲ هزار نفر می باشد و این نیازمان را باید مرتفع کنیم ولی اهدا کنندگان ما باید به صورت مستمر مراجعه کنند و اهدای خون  خود را به مناسبت های خاص موکول نکنند ولی اگر این مراجعات در طول سال باشد بهتر است .

دکتر نوریان افزود:ما الان ماه محرم را در پیش داریم ،با پویش ایثار حسینی ،اهدای خون آگاهانه ،هموطنان می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

همچنین ما یک پویش دیگری هم داریم ،نذر خون حسینی که از تاسوعا شروع می شود و تا اربعین حسینی ادامه دارد که اگر مردم نذری دارند می توانند بیایند و خون اهدا کنند

وی خاطر نشان کرد:کسانی که سنشان ۱۸ سال تا ۶۵ سال هستند در هر جنسی ( آقایان و خانم ها ) می توانند برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی گفت:ضرورت اهدای خون این است که خون جایگزین مصنوعی ندارند ،لذا تنها منبعی که می تواند تامین کند خود انسان است که می تواند به همنوع خودش کمک کند

دکتر نوریان در پایان اظهار داشت:بیماران تالاسمی هفته ای سه بار خون نیاز دارند. ما ۱۸۰ بیمار تالاسمی در استان داریم که باید خون آنها تامین شود.

بیماران که عمل قلب باز می کند،اعمال جراحی بزرگ ،مادران باردار موقع عمل سزارین ،تصادفات، سوختگی و… به خون نیاز دارند.

خبر از حسین کبابی،عکس از زهرا سادات صحفی