عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم:

انتظارات مردم در تحقق شهر هوشمند محقق نشده

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم گفت:انتظارات مردم در تحقق شهر هوشمند محقق نشده ، ضرورت افزایش اختیارات سازمان فاوا شهرداری.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، مهندس معصومه آمره در هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به اهمیت حرکت به سمت شهر هوشمند اظهار داشت: یکی از انتظارات شهروندان از دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری این مهم است که خدمات را از منزل و به صورت برخط دریافت کنند.
وی مقاومت بخش‌های مختلف شهرداری برای الکترونیکی شدن خدمات را یادآور شد و افزود: به دلیل حجم قابل توجه مراجعات و عدم تعریف راهبرد مناسب، در حال حاضر بخشی از اسناد این واحد به صورت الکترونیکی آرشیو نشده است، و عدم تغییر نگاه و مقاومت در برابر این فرآیند امکان اجرای کامل شهر هوشمند را نمی‌دهد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: شهروندان باید این خدمات الکترونیک را به‌صورت ملموس دریافت کنند و تنها نمی‌توانیم به آمار ارائه‌شده در سامانه اکتفا کنیم و نیاز به نظرسنجی از مردم و شهروندان در جهت بررسی دقیق وضع موجود و حرکت به سوی وضعیت مطلوب داریم.
وی در ادامه اجرای سامانه‌های شهر هوشمند زیر نظر شرکت‌های خصوصی را فاقد امنیت دانست و بیان کرد: وابستگی شهرداری به یک شرکت خصوصی بسیار خطرناک است، زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل شهرداری دچار چالش‌های زیادی خواهد شد، البته این مهم خاصه شهر قم نیست و در اکثر کلانشهرها جاری بوده و نیازمند توجه و راهکاری فرادستی است.
آمره بر مالکیت شهرداری در اجرای نرم‌افزارهای شهر هوشمند تأکید کرد و گفت: باید شهرداری وابستگی خود را به شرکت‌های خصوصی از بین برده و تمام این اقدامات در سازمان فاوا و زیر نظر شهرداری انجام شود، شهر قم دارای ظرفیت های مناسبی در حوزه نرم افزار است و می توان با نگاهی بلند مدت و اتخاذ راهبردی مناسب، الگویی را برای سایر شهرها در ذیل توسعه کمی و کیفی این حوزه ایجاد نمود.
وی در ادامه لزوم توانمندی سازمان فاوا را داشتن اختیارات لازم در حوزه اجرا برشمرد و خاطرنشان کرد: در حرکت به سمت هوشمندسازی، شهرداری باید فرایندها را اصلاح کند، اما اجرای آن را به‌صورت کامل به فاوا واگذار نماید.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم از شهردار خواست اختیارات سازمان فاوا را گسترش دهد و ابراز کرد: ما هنوز به ایده آل مردم در حوزه هوشمند سازی و ارائه خدمات الکترونیک نرسیده‌ایم و باید در این حوزه کار بیشتری انجام دهیم، خدمات انجام شده به نسبت میزان و کیفیت نسبت به سنوات قبل تغییر قابل توجهی داشته است، اما نباید در این مرحله توقفی شکل گیرد و انتظار از متولیان امر حرکتی بر مبنای برنامه ابلاغی و رو به پیشرفت در مدت زمان مشخص شده است.