اجرای۶۰ عنوان برنامه به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س)به قم

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: به مناسبت سالروز ورود کریمه اهل بیت (س)‌ تا رحلت آن حضرت برنامه‌هایی در ۱۰ محور و ۶۰ عنوان برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،هادی محمودنژاد روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های ایام معصومیه، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: برنامه‌های سالروز ورود تا رحلت حضرت از ۲۸ مهر تا ۱۴ آبان‌ماه مصادف با ۲۳ ربیع‌الاول تا ۱۰ ربیع‌الثانی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم، روز قم نام‌گذاری شده است، اضافه کرد: سالروز ورود حضرت معصومه(س) با عنوان «در سایه‌سار کریمه، در جاده شهادت» نام‌گذاری شده و برنامه‌های شادی و فضاسازی شهری قدرتمندتر از سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته آیین استقبال از کاروان نمادین حضرت معصومه(س) تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بود، ولی در تلاش هستیم امسال برنامه‌های این ایام با همکاری مدیریت شهری به شایستگی و باشکوه ترتیب یابد.

محمودنژاد بیان کرد: آیین استقبال از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم ۲۸ مهرماه ساعت هشت صبح از چهارراه معصومیه به سمت حرم حضرت معصومه(س) انجام می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های ایام رحلت حضرت معصومه(س) نیز هم‌زمان با تعویض پرچم در ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۱۳ آبان ماه در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر آغاز خواهد شد.

به گفته وی، روز شنبه ۱۴ آبان دسته عزاداری خادمان ساعت ۸:۳۰ از میدان میر به سمت حرم مطهر حرکت می‌کند و ساعت ۱۹:۳۰ همان روز نیز مراسم شمع گردانی در صحن صاحب‌الزمان(عج) برگزار می‌شود.

محمودنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ ضرورت تسهیل در تردد زائران به حرم حضرت معصومه(ع)، گفت: بخشی از فراهم کردن زمینه تردد آسان زائران به حرم به مدیریت شهری مرتبط است و قسمتی نیز به آستان کریمه اهل‌بیت(س) مربوط می‌شود که در این راستا تلاش کردیم امکانات موجود تقویت شود و زائران به‌سختی نیفتند.

معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه با اشاره به این‌که امسال شعار محوری برنامه‌های سالروز ورود حضرت به قم، «حجاب، آرمان شهدای فاطمی» است، گفت: امسال برنامه‌ها با موضوع حجاب تنظیم شده‌ و فعالیت ما در این زمینه اثباتی است نه چالشی تا زمینه را برای ظهور و بروز محجبه‌ها فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی تصریح کرد: حجاب را نمی‌توان در برنامه ۱۷ روزه به خروجی رساند، بلکه در طول سال باید اقدامات زیربنایی در زمینه حجاب صورت گیرد.

وی در ادامه به برنامه‌های سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم اشاره و بیان کرد: مراسم شب سالروز ورود بعد از نماز مغرب در صحن امام خمینی(ره)، برگزاری نمایشگاه حریم حرم، محفل شعر، دوره آموزش شخصیت شناسی، پویش فرشتگان حجاب، برنامه در پی آفتاب، کرسی ملی تلاوت فاطمی، مدیحه‌سرایی، سفیران قرآنی و اجتماع دختران بهشتی ساعت ۱۵:۰۰ روز ۲۸ مهرماه در صحن جوادالائمه(ع) از جمله برنامه‌های است که برای این ایام در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: برپایی نمایشگاه با موضوع مهدویت و تمدن سازی در آستانه ظهور، ویژه‌برنامه پرسش و پاسخ با موضوع حجاب، مراسم ویژه بانوان به مناسبت رحلت آن حضرت، ویژه‌نامه مدیحه‌سرایی، اعزام سفیران قرآنی به استان‌ها برای اجرای ویژه‌برنامه‌های قرآنی و مراسم در سوگ خواهر خورشید از دیگر برنامه‌های سالروز ورود تا رحلت حضرت معصومه(س) در شهر قم است.

احمدی با اشاره به برگزاری جشن‌های خانوادگی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: برنامه‌های شادی در حرم مطهر متناسب با فضای این مکان معنوی است.

به گفته وی، سالانه ۲ هزار مراسم عقد در حرم حضرت معصومه(س) انجام می‌شود.

سالروز ورود به قم تا رحلت حضرت معصومه(س) از ۲۸ مهر تا ۱۴ آبان ماه، مصادف با ۲۳ ربیع‌الاول تا ۱۰ ربیع‌الثانی ایام معصومیه نام‌گذاری شد.

همچنین مدیر روابط عمومی آستان حرم حضرت معصومه(س) گفت: در نیمه نخست امسال ۴۰ هزار و ۶۱۵ گردشگر و زائر غیرایرانی مسلمان و غیرمسلمان از ۵۷ کشور دنیا از حرم کریمه اهل بیت(س) بازدید کردند.

حجت‌الاسلام علی قاسمی روز دوشنبه به مناسبت ایام معصومیه در جمع خبرنگاران، افزود: از این تعداد، ۲ هزار و ۴۷۵ گردشگر خارجی غیرمسلمان و ۳۸ هزار و ۱۴۰ زائر خارجی مسلمان بودند.

وی اضافه کرد: به‌صورت میانگین سالانه ۲۳ هزار گردشگر از ۸۰ کشور دنیا به حرم حضرت معصومه(س) مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، آمار اعلام شده در دفاتر آستان ثبت شده است و برخی گردشگران نیز به دفاتر آستان مراجعه نمی‌کنند.

قاسمی همچنین با اشاره به برنامه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی حرم حضرت معصومه(س) به مناسبت سالروز ورود و رحلت آن حضرت، گفت: اجرای مسابقه در سطح کودکان، نوجوانان و عمومی، تولید عکس نوشت، استوری موشن، پادکست و کلیپ با موضوع حضرت معصومه(س) از جمله این برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: تولید نماهنگ‌هایی به زبان‌های عربی، اردو، انگلیسی و تایی، برگزاری محافل شعر ادبی با حضور شاعران استانی و برپایی میزهای خطاطی با حضور هنرمندان با موضوع حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌هاست.

سالروز ورود به قم تا رحلت حضرت معصومه(س) از ۲۸ مهر تا ۱۴ آبان ماه، مصادف با ۲۳ ربیع‌الاول تا ۱۰ ربیع‌الثانی ایام معصومیه نام‌گذاری شد.