آیت الله فاضل لنکرانی:وجود فرزند منشاء برکات خداوند برای خانواده و جامعه است

آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از پزشکان گفت:وجود فرزند منشاء برکات خداوند برای خانواده و جامعه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از پزشکان بمناسبت روز جمعیت، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله گفت: موضوع تکثیر جمعیت از موضوعات بسیار کلیدی، مهم و به قول امروزی‌ها استراتژیک است و باید روی آن کار شو چرا که از منظر قرآن و روایات هیچ تردیدی نیست که اسلام نسبت به همه زمان‌ها، نه فقط زمانی که تعداد مسلمین کم بود، بر تکثیر امّت اسلامی توصیه بسیار کرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شاید از چندین طایفه روایات بتوان به خوبی استفاده کرد تکثیر اولاد مستحب مؤکّد است و اینطور نیست که فقط بگوئیم انجام آن جایز است چرا که این استحباب موکد در فرض شرایط عادی است اما در این شرایط بسیار نگران کننده و بحرانی که الآن کشور ما در کاهش جمعیت پیدا کرده، بحث فرزندآوری یک امر واجب می‌شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: فرزندآوری بر آنها که تمکّن دارند واجب کفایی است، چون اگر این معضل حل نشود کشور در ده سال پیش رو گرفتار بحران جمعیت می‌شود و خروج از آن بسیار مشکل خواهد شد.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم به امر مهم فرزند آوری بسیار توجه کنند، اگر بخواهند نسل شان باقی بماند، باید اولاد داشته باشند و در درجه بعدی به این دستور فقهی هم توجه کنند که در این شرایط برای حفظ کشور و حفظ شیعه و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام. تکثیر اولاد یک واجب کفایی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مهم رسانه ها در گسترش فرهنگ فرزندآوری گفت: از فضلا، طلاب و رسانه‌ها تقاضا می‌کنم این مسئله فرزندآوری را با مردم بیشتر در میان بگذارند و روایاتی که والدین را تشویق به فرزندآوری می‌کند برای آنها بخوانند تا مردم به این امر توجه کنند.
وی در ادامه سخنان خود به نقش مهم مسئولین در عرصه فرزندآوری اشاره کرد و گفت: واقعاً جای تأسف دارد چرا در مورد مسئله به این مهمی هنوز در بدنه وزارتخانه ها خصوصاً وزارت بهداشت انگیزه‌ای وجود ندارد؟ با وجود آن تعابیر بسیار قوی و محکم رهبری که مکرر هم فرموده اند، متاسفانه احساس انسان این است که بدنه دولت بخصوص وزارت بهداشت هنوز در این موضوع ورود آنچنانی پیدا نکرده است.
وی افزود: چرا باید امروز بنشینیم تا بخش‌های خصوصی بیایند به صورت رایگان مشکل هزار زوج‌ نابارور را حل کنند؟ باید دولت اینها را تشویق کند و حتی تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهد تا مشکل‌ زوج ها را حل کنند، ً از مسئولین محترم دولت می‌خواهیم و به صورت خیلی جدی مطالبه می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کنند.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: باید در وزارت بهداشت قسمتی مسئولیت این امر را دائم داشته باشد و آنرا دنبال کندو گزارش اقدامات انجام شده را به مردم بدهد.
وی گفت: متأسفانه هر سال شاهد کاهش آمار جمعیت هستیم یکی از عللش این است که هنوز در اذهان بعضی از مردم و مسئولین عبارت فرزند کمتر زندگی بهتر رسوخ دارد، این حرف غلط را دشمنان برای اینکه ایران را در ۱۴۸۰ به یک جمعیت بسیار کم برسانند که هیچ توان و قدرتی برای اظهار وجود نداشته باشد طراحی کرده و سال‌ها در این کشور تبلیغ کردند و هنوز هم تبلیغ می‌کنند الآن نباید در ذهن یک مسئول و یک مدیر کل چنین رسوبات غلطی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید هم علمای حوزه‌های علمیه، و هم اساتید دانشگاهی دست بدست هم دهند و با بیان آثار و مزایای فرزندآوری و مضرات کاهش جمعیت مردم را تشویق به این امر کنند رکن اصلی عظمت و هویت یک خانواده داشتن فرزند زیاد است، با یکی دو فرزند نمی‌تواند به آن عظمت و هویت برسد.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: مسئولین به هر نحوی که می‌توانند باید در عرصه فرزندآوری و افزایش جمعیت کمک کنند، چه با اختصاص بودجه خاص برای درمان زوجهای نابارور و چه با تخصیص تسهیلات و امکانات برای آن کسی که فرزند بیشتری می‌آورد، دادن یک میلیون و دو میلیون هدیه که تشویق نمی‌شود، باید امکانات بیشتری برایشان قرار بدهند.
وی در پایان تاکید کرد: گفت: باید این باور در مردم ایجاد بشود که وجود فرزند منشأ برکات خدا برای خانواده و جامعه است، باور برخی افراد ضعیف شده است، می‌گویند بچه بیاید چه کسی خرجش را می‌دهد؟ درحالی که خدا فرموده من متکفل رزق او هستم، باید دانست که بچه زیاد پشتوانه‌ای برای دنیا و آخرت پدر و مادر است، فرزند زیاد می تواند مبدأ بسیاری از کارهای بزرگ شود.