شرکتهای هرمی باطل و غیر شرعی است/ گلدکوئیست لباس عوض کرده است
یکی از مراجع تقلید گفت: شرکتهای هرمی باطل و غیر شرعی هستند و به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکهای، غالبا همان هرمیها و گلدکوئیستها هستند که لباس عوض کردهاند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم […]
یکی از مراجع تقلید گفت: شرکتهای هرمی باطل و غیر شرعی هستند و به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکهای، غالبا همان هرمیها و گلدکوئیستها هستند که لباس عوض کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم در جمع بندی نهایی در خصوص شبکههای بازاریابی اظهار کرد: اساس تمام بازاریابیهای شبکهای و هرمی یکی است، همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده میکنند، اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیهای و غیر مربوطه به ماهیت آنها است.
وی بیان کرد:مشتریهای این بازار، غالبا کالا را برای نیاز نمیخرند، بلکه برای اینکه در صف بازار یابها قرار گیرند، این متاع را میخرند تا سودهای کلان ببرند. اکثرا فروشنده هستند نه خریدار و این بازار یابیها، هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه میکشانند و تبدیل به واسطه حقیر و مصرفگرا میکند.
این مرجع تقلید ادامه دادند: متاسفانه اخیرا اطلاعات نادرستی به شورای نگهبان دادهاند و فتوا بر جواز گرفتهاند و وزارت صنعت و معدن به دلایلی که روشن است و مخفی نیست به آن دامن میزند.
وی با بیان اینکه به شورای نگهبان به دلیل اشکال مصوبه تائید شرکتهای هرمی نامه نوشتهام تصریح کرد: شرکتهای هرمی باطل و غیر شرعی هستند، به تصدیق محققان اداره کنندگان بازاریابی شبکهای، غالبا همان هرمیها و گلدکوئیستها هستند که لباس عوض کرده اند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: آمارهای منابع معروف خارجی و داخلی نشان میدهد که تنها عدد کمی از اعضاء، سود کلانی برده و اکثریت قاطع که گاه تا ۹۹ درصد پیش میرود، محرومها و ناکامها هستند.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: این کار قطعا مصداق اکل مال به باطل است و توجیهاتی که برای آن می کن د، واقعیت نداشته و شبیه توجیهات حیلههای رباخواران است.
وی با بیان اینکه برخی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار میدانند، خاطرنشان کرد: ما میگوییم شرکتهای هرمی، قماری است که چند قمارباز حرفهای در برابر عده کثیری قمارباز ناشی قرار دارند.
این استاد حوزه تصریح کرد: اگر دلیلی هم بر حرمت آن نباشد، جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می شود، بر حرمت آن کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0