نماز مدارس،تضمین سلامتی آینده جامعه

باید درجهت گسترش وترویج واشاعه فرهنگ انسان سازوجامعه پرورنمازدرتمام ابعادآن توجه داشته باشیم.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،نمازمدارس،تضمین سلامتی آینده جامعه بسم الله الرحمن الرحیم تربیت انسانی موحد و مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت‌جو و عاقل، عدالت‌خواه و صلح‌جو، ظلم‌ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن‌دوست، مهرورز، جمع‌گرا و جهانی‌اندیش، ولایت‌مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیاء، انتخابگر و آزادمنش، متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون‌مدار و نظم‌پذیر و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی.مصادیقی که ذکر شد موارد بندیکم ازاهداف کلان فصل پنجم سندتحول بنیادین آموزش وپرورش می باشد. انتظارازخواندن نماز ،اقامه آن واستمرارحقیقی این واجب الهی هست که باعث تقرب الی الله ویاددائمی اوبایدباشد که البته بایدبدانیم که مواردمذکور دراین فصل به بخشی از اهداف ظاهری وباطنی برپایی نماز به آن معنایی که از فردنمازگزار وبه خصوص درمدارس انتظاراست تصریح می کند وباید درجهت گسترش وترویج واشاعه فرهنگ انسان سازوجامعه پرورنمازدرتمام ابعادآن توجه داشته باشیم.
آیاتی در سوره های متعددی ازقرآن کریم به برپایی نمازدستوروتاکیدکرده است که برخی ازآن ها درسوره های بقره،نساء،اسرا،مومنون،انبیا،یونس،روم،نور، معارج ،حج،عنکبوت وطه می باشد. خداوندمتعال درآیه چهاردهم ازسوره طه می فرماید: همانامنم الله ،جزمن خدایی نیست،
پس مرابندگی کن ونماز رابپادار،تابه یادمن باشی! ودربخشی ازآیه چهل وپنج سوره عنکبوت می فرماید: نمازرابه جای آور ،که همانا نمازاست که انسان راازهرکارزشت ومنکر بازمی دارد. ودرروایات زیادی هم ازحضرات چهارده معصوم علیهم السلام به این مهم توصیه ودستورداده اند. پیامبرخداحضرت محمدصلی الله علیه وآله می فرماید:دوست داشتنی ترین اعمال نزدخداوندعزوجل، نمازاست.،وآن آخرین سفارش انبیای الهی است. بایدبدانیم وبرآن معتقدباشیم ،
اگرنماز ی که درآموزه های قرآن کریم و حضرات اهل بیت علیهم السلام به آن امرشده ایم درزندگی فردی وگروهی واجتماعی وخانه ومدرسه ومحل کارو…..به معنای واقعی آن رواج داشته باشدوبرپاشوداهداف کلان فصل پنجم سندتحول بنیادین بروزوظهورپیدامی کندودرتحقق حیات طیبه نقش موثردارد.البته انتظاراصلی واساسی ازبرپاداشتن نماز،برای یادخدابودن وتقرب الی الله می باشد، ولی درپرتو آن ،برکات و آورده های بی شماری برای انسان نمازگزاروجامعه رادرعرصه های فرهنگی ،اجتماعی،سیاسی، اقتصادی آموزشی نویدمی دهد.
درابتدای متن راه کار ۳-۱ ازفصل هفتم این سندکه هدف های عملیاتی وراه کارها رابیان می کندتصریح می کند: توسعه فرهنگ اقامه نمازواهتمام به برپایی نمازجماعت درمدرسه ازاولویت برخوردارهست. بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله علیه نمازرا به عنوان یک کارخانه انسان سازی معرفی می کنند ومی فرمایند: دراسلام ، ازنمازهیچ فریضه ای بالاترنیست. ورهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی برترویج نماز تاکیدمی کنندومی فرمایند: ترویج نمازدرمیان نسل جوان ونوجوان ،کلیدگسترش این نعمت الهی وجای گزین شدن آن درجایگاه شایسته آن است.واز مسئولان می خواهندتاراه های آموختن و گزاردن نمازوکیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموارکنند.
ونسبت به اهتمام مسئولان آموزش وپرورش برای برپایی نمازخوانی درمدارس می فرمایند: مدارس رامزین کنیدبه نمازخوانی نوجوانان ،این برترین تضمین برای سلامتی آینده جامعه است. درپایان این یادداشت کوتاه ؛ به برخی ازمواردی که باید برای حمایت وپشتیبانی دربرپایی نماز مدارس توجه شودوبابرنامه ریزی وایمان به اجرای آن ها دراولویت های اول ارکان و کادرمدیریت مدرسه باشدبرای یادآوری به آن هاپرداخته می شود:
۱-باتوجه به نقش الگویی معلمان وکادرمدیریت مدرسه برای دانش آموزان سزاواراست به برپایی نماز خودشان اهتمام بورزند.وبارفتارشان عشق به اقامه نماز مشهودباشد.
۲-آموزش ترجمه ومفاهیم حمدوسوره و اذکاررکوع وسجود وحرکات واعمال وارکان نمازتوسط معلمان تمام دروس بازبان ساده وروان ودقیق برای دانش آموزان انجام شود.
۳-برگزاری مراسم نمازجماعت درهرروزبه صورت منظم ونوبتی توسط معلمان وفعالیت ویژه دانش آموزان یک کلاس وبامشارکت اعضای بسیج دانش آموزی وسازمان دانش آموزی وشورای مدرسه باشد.
۴-شرکت مدیر ومعاونان و معلمان ووالدین دانش آموزان درمراسم برپایی نمازجماعت مدرسه از ضروریات والزامات برگزاری مراسم باشد.
۵- مکان اهدای جوایزمسابقات مختلف دانش آموزی و معلمان درمراسم نمازجماعت مدرسه باشد.
۶-برگزاری مراسم برپایی نمازجماعت درکم ترین زمان ممکن وفقط به واجبات بسنده شود.
۷-اهمیت ودغدغه برپایی مراسم باشکوه نمازجماعت مدرسه برای کادرمدیریت مدرسه باید مانندبرگزاری آزمون ها وسنجش دروس وحتی بالاترازآن، ارزش واهمیت وجایگاهی خاص دربرگزاری داشته باشد. ۸-محیط وفضای برگزاری مراسم نمازجماعت درمدارس ازجذابیت و روح نوازمعنوی برخوردارباشد.
۹-مراسم برپایی نمازجماعت مدرسه هرروز تازه تر ازروزقبل و ازمهم‌ترین روی دادها و جلوه های فرهنگی وپرورشی وتربیتی وبرنامه درسی مدرسه باشد.
۱۰-امام جماعت از مهارت برقراری ارتباط وخصلت خوش معاشرتی وحسن خلق واز صوت خوش ولحن زیبا و نظم برخوردارباشد.
۱۱-اعضای انجمن اولیاومربیان در مراسم برپایی نمازجماعت باید نقش محوری وپشتیبانی وحمایتی داشته باشندویکی ازشاخص های ارزیابی عملکردسالانه آنان این مهم تعیین شود.
۱۲-برای انجام مقدمات شرکت در مراسم برپایی نمازجماعت بایدسرویس های بهداشتی ووضوخانه به تناسب تعداددانش آموزان ونیازآنان وجودداشته باشد.
محمد رضاقاسمی نیا