کاربرد ایمان در زندگی

ممکن است گفته شود چگونه از کلمه مؤمن برای اشاره به خداوند متعال اطلاق می شود؟

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم . فرمایشاتی از سخنان گهربار آیت الله شیخ علی حکیم دام ظله العالی،درباره کاربرد ایمان در زندگی .

السلام، المؤمن المهیمن
قرآن کریم می فرماید:
«اوست خدای یکتایی که غیر او خدایی نیست، فرمانرواست، پاک است، عاری از عیب است، ایمنی بخش است، نگهبان است، پیروزمند است، با جبروت است و بزرگوار است، و از هر چ برای او شریک قرار جی دهند منزه است. آیه ۲۳ از سوره حشر.

در تفسیر منسوب به ابن عربی در تفسیر آیه ۲۳ سوره حشر می گوید:
(السلام)یعنی: مبرا و پاک از از نواقصی مانند عجز و ناتوانی. (المومن) برای اهل یقین با فرستادن آرامش و سکینه است. (المهیمن) نگهبان برای کسی که او را بر حالت امنیت از هر ترسی امن و امنیت داد.. الخ

ممکن است گفته شود چگونه از کلمه مؤمن برای اشاره به خداوند متعال اطلاق می شود؟
جواب: استعمال مشترک بعضی از الفاظ نزد خداوند متعال از جنبه ای، و از جنبه دیگر با مخلوق اشکال ندارد. زیرا مؤمن نزد خداوند متعال – که از اسماء حسنای اوست – معنای دیگری دارد. در هر حال، اسماء حسنه گاهی دلالت بر صفت نفسیه، گاه صفت فعلیه و گاه صفت ذاتیه (سلبی یا ایجابی) دارند، بنابراین ممکن است برخی از آنها بر برخی دیگر مانند (خدا) اطلاق نشود و برخی از آنها اطلاق شود. به دیگران اطلاق شود، مانند الرحیم و الکریم، و اسم آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم (المومن، یا السلام) ممکن است در مورد دیگران اطلاق شود، اما به معنای دیگری.

در تفسیر علی بن ابراهیم می فرماید: القدوس کسی است که از آلودگی های آفاتی که جهل را ایجاب می کند پاک باشد. السلام المؤمن فرمود: دوستانش از عذاب در امانند.
و در اصول کافی با سلسله سند به اباعبدالله علیه السلام می فرماید: حضرت می فرمود: سلام را بطور فاش و روشن بگویید. و سخن را نیکو کنید و نماز شب بخوانید در حالی که مردم در خوابند. با سلام وارد بهشت ​​می شوید، سپس قول خداوند متعال بر آنها خوانده شد: «السلام المؤمن المهیمن».
پس یعنی در حق او تعالی این است که ایمان بیاورد تا به او و کتابهایش و رسولش (صلی الله علیه و آله) ایمان بیاورند، پس بهشت ​​و السلام را بعد از مرگ به آنها عطا می کند.

کاربرد زندگی
و اما از جنبه بندگانش به معنای ایمان و تصدیق به او و کتابها و رسالت اوست. از این رو، افشای سلام کردن، اطعام کردن، نماز شب را در حالی که مردم در خواب هستند، از ویژگی های مؤمنی قرار داد که حق تعالی به او ایمان آورده و ورود او را با سلام به بهشت ​​تضمین کرده است.