آيت الله فاضل لنكراني با اشاره به مشكلات اقتصادي:

وظیفه روحانیت رسیدگی و خدمت بيشتر به مردم است

رييس مركز فقهي ائمه اطهار تاكيد كرد: در این زمان که مردم گرفتاري‌های فراوان اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دارند وظیفه روحانیت در رسیدگی و خدمت به مردم بیش از گذشته است، قطعاً امام زمان (ع) این مطلب را در اولویت قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم. آيت الله فاضل لنكراني در آستانه نيمه شعبان در دیدارجمعی ازعلماء ، فضلا و خطبای استان مرکزی با تبريك ولادت حضرت ولی عصر(عج) ، با بيان اين مطلب و با اشاره به روايت مرحوم صدوق در ذيل اولين آيه سوره نحل، افزود: اول کسی که با امام زمان (عج) بیعت می‌کند جبرئیل است. چرا اولين تبعيت کننده با حضرت جبرئیل است؟ به مناسبت اینکه تمام وحی‌هاي خداوند بر پیامبر اکرم (ص) به واسطه‌ی جبرئیل بوده است و در زمان ظهور حضرت هم گویا باید همین مأموریت را از طرف خدا انجام بدهد و با آخرین وصی و حجت حق که مورد آرزوی همه‌ی انبیاء و اولیاء است بیعت کند.

وي ادامه داد: بر اين اساس ظهور حضرت حجت (عج) «امر الله» است و امر الله در قرآن معنا و مفهوم خاصی دارد، یعنی آنچه که اراده‌ی مستقیم خدا در آن دخالت دارد و قطعاً هم واقع می‌شود. يکي از موارد امر الله در قرآن، قیامت است يک موردش هم ظهور حضرت حجت (عج) است. همين آيه کافي است که زمان ظهور نيز مثل قيامت مخفي است، لذا در بعضی از روایات مي‌فرمايد ظهور مانند قیامت ناگهاني و بغتةً واقع می‌شود، ما از خود همین آیه استفاده می‌کنیم کسی نمی‌تواند زمان ظهور را معین کند بله حوادثی در عالم واقع می‌شود و انسان با یک قرائنی می‌گوید این حوادث آرام آرام در ظهور نقش دارد. به اعتقاد ما از زمان حدوث اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص)، آخر الزمان شروع شده است. اين برداشت باطل در بعضی از اذهان است که فکر می‌کنند بعد از انقلاب، آخر الزمان شروع شده، یا در این صد سال آخر یا این ده سال اخیر آخر الزمان شروع شده است.
آيت الله فاضل لنكراني تاكيد كرد: یکی از اشتباهات بسيار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و اين ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نيست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفي و اغراق کم و زیاد بشود.

وي افزود: باید به مردم بگوئیم این ظلم‌ها و جنگ‌هایی که در عالم واقع شود، می‌تواند زمینه را برای ظهور آماده کند اما نمی‌توانیم بگوئیم ظهور نزدیک است. وقتي ظهور به عنوان «امر الله» بيان می‌شود به یک معنا مي‌توانيم بگوئیم جز خداوند کسي بر آن آگاه نيست چون زمام امر الله به دست خدای تبارک و تعالی است.

رييس مركز فقهي ائمه اطهار ادامه داد: باید مردم را به آنچه که حضرت حجت (عج) از ما به‌عنوان يک شيعه يا مسلمان و حتّي يک فرد از بشر انتظار دارد دعوت کنیم، باید بگوئیم در زمان غیبت وظایف منتظران چیست؟ چرا معتقدان به امامت حضرت حجت(عج) بر متدیّنانی که در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین بوده‌اند ترجیح دارند؟

وي گفت: ما گرچه توفیق پیدا نکردیم امام معصوم را از نزدیک ببینیم ولی به آن حضرت و ظهورش اعتقاد و باور داريم و این از نعمت‌های خداست، از اين‌رو فرمایشات آن حضرت را بايد نصب العین قرار بدهیم. مطلوب ائمه ما اين است نه آنکه انسان چله‌نشینی کند برای تشرف يافتن. گرچه زیارت و رؤیت آن حضرت جزء آمال و آرزوهای ماست ولی این کجا و اینکه آدم در این زمان ببیند وظیفه‌اش چیست کجا؟
آيت الله فاضل لنكراني با شااره به شرايط دشوار اقتصادي مردم، يادآور شد: الآن کسی بخواهد دخترش را شوهر بدهد جهیزیه ندارد، یکی دو فرزندش در خانه بیکار است، خودش سفره‌ای که بتواند بچه‌هایش را سیر کند ندارد، امروز محور اصلی روحانیت در مسجد، بعد از انجام فرائض باید همین رسيدگي به مشكلات و مسائل مردم باشد. رسيدگي به مردم از همه چیز مهم‌تر است.
وي افزود: خدمت به احیای عتبات هم همين‌گونه است چون مربوط به مردم است، خدمت در عتبات یعنی براي انساني که مي‌خواهد با تشرف به زیارت تقرب به خدا پيدا کند شما زمینه و امکاناتش را فراهم می‌کنید این هم یک گام بسیار بزرگی است.