نهضت سوادآموزی میراثی بابرکت وراهبردی

چهل وپنجمین سال روز بنیان گذاری نهادمقدس نهضت سوادآموزی درهفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به دستورحضرت امام خمینی رضوان الله علیه یادآور پاسداشت و شکرگزاری از این ابتکار شایسته وراهبردی می باشد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،نهضت سوادآموزی میراثی بابرکت وراهبردی! بسم الله الرحمن الرحیم چهل وپنجمین سال روز بنیان گذاری نهادمقدس نهضت سوادآموزی درهفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به دستورحضرت امام خمینی رضوان الله علیه یادآور پاسداشت و شکرگزاری از این ابتکار شایسته وراهبردی می باشد.
تشکیل نهضت سوادآموزی امری برمحورمبانی دینی وشرعی ، وحیانی ، عقلایی ، اجتماعی ، عدالت ، استقلال وبرای مردم هست.وازاقدامات تحولی وامیدآفرین معمارکببرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره الشریف هست. ودرجهت رسیدن به سعادت ورستگاری ورفاه انسان ها باعلم جهت دارمی باشد.
باتوجه به تجربیات وسوابق نگارنده یادداشت؛ درمسیرتداوم فعالیت هاوطرح های سوادآموزی وبازنویسی اساس نامه نهضت سوادآموزی وابلاغی برنامه هفتم توسعه به بیان نکاتی به این شرح می پردازم ،شاید هرموردی ازآن ها بتواندسهمی ونقشی راه گشا درمانایی این میراث گران بهای حضرت امام خمینی رضوان الله علیه وشتاب بخشیدن به رشدباسوادی ایران عزیز قراربگیرد:
۱-بازگشت وبازخوانی پیام حضرت امام خمینی ره درتشکیل نهضت سوادآموزی ونیز توجه وعملیاتی کردن دستورات رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی که درجمع فرهنگیان استان خراسان شمالی (سبک زندگی اسلامی ایرانی) واستان فارس(صدورتکالیف وماموریت های وزارت آموزش وپرورش ونهضت سوادآموزی وسایرقوای سه گانه وسازمان هاونهادها برای رشدباسوادی وآموزش ابتدایی) بیان فرمودند.
۲-قدم مهم وموثروبااولویت؛ در انسدادکامل مبادی بی سوادی وپوشش صدردصدی آموزش ابتدایی وجذب کودکان واجب التعلیم هست.
۳-از مهم ترین مسائل موضوع جذب وثبت نام بی سوادان وکم سوادان هست ؛ که استقبال ندارندوهرسال نیز تقریبا ضعیف تر می شود(بایددراولویت باشد) بنابراین بایدتشویقات ومحدودیت هایی برای ثبت نام واستقبال آنان وضع شود.
۴-عزم ملی وهمگامی وهمراهی وهمکاری دستگاه های دولتی وغیردولتی مهم ترین زیرساخت هست.
۵-تعیین وتصویب اجرای دوره های تداوم واستمرارآموزش همگانی درسرفصل ماموریت کلیه دستگاه های اجرایی برای مخاطبانشان.
۶-راه اندازی شبکه تلویزیونی آموزش بزرگسالان وسوادآموزی یعنی مدرسه تلویزیونی بزرگسالان وسوادآموزی .
۷-راه اندازی شبکه رادیویی سوادآموزی.
۸-تعیین امتیازات وتشویقات وپاداش ویژه جلب مشارکت باسوادان برای یاددادن.
۹-راه اندازی انجمن خیرین سوادیار .
۱۰-توجه به سوادآموزی اتباع خارجی .
۱۱-نماینده مقام معظم رهبری همچنان بایدبرای نظارت برفعالیت ها واقدامات وسیاست ها و جودداشته باشند.
۱۲-پرهیزازقوانین پیچیده ودست وپاگیر ودوری ازقرطاس بازی.
۱۳-آموزش سواددینی (معرفتی واعتقادی) ؛سواد رایانه ای ؛سوادفضای مجازی؛سواد قرآنی؛سواد معاشرتی ؛سوادعاطفی؛سوادحقوقی؛سوادرسانه ؛سوادصنفی وشغلی.
۱۴-به روزسانی اطلاعات وآمارومشخصات اسمی بی سوادان وکم سوادان.
۱۵-ایجادشبکه های مطالعه وکتاب خوانی نوسوادان وکم سوادان .
۱۶-تهیه وتولیدموادآموزشی ساده وکاربردی.
۱۷-اجرای طرح آموزشی خودآموزتاپایان دوره انتقال ودوره های ابتدایی برای ایرانیان وغیرایرانیان .
۱۸-فعالیت های تبلیغی وترویجی ازصداوسیما ورسانه های جمعی ونیزدرمجامع واماکن عمومی.
۱۹-تشکیل اتاق فکر ازنیروهای مجرب وموفق وپیش کسوت استانی وملی .
۲۰-تسهیل سازی برای همکاری بخش هاوموسسات غیردولتی.
۲۱-ایجادتسهیلات وتشویقات وامتیازات برای جلب مشارکت کارکنان دولت درشناسایی ،جذب،دعوت،ثبت نام ،آموزش و نگهداشت سوادآموزان.
۲۲-قرارگرفتن ریشه کنی بی سوادی درمتن برنامه های تحولی آموزش وپرورش .
۲۳-قرارگرفتن ریشه کنی بی سوادی در برنامه های تحولی تمام دستگاه های دولتی وغیردولتی .
۲۴-بااستفاده ازتجربیات طرح بسیج سوادآموزی(سال۶۹) تمام دستگاه های دولتی درصدی ازامکانات ومنابع را برای ریشه کنی بی سوادی قرا ر دهند .
۲۵-ایجادتسهیلات وامتیازات وتشویقات برای جلب مشارکت دانشجویان و طلاب برای آموزش به بی سوادان وکم سوادان به ویژه طلاب ودانشجویان خواهر.
۲۶-اجرای طرح آموزشی فردبه فرددرتمام دوره ها ی سوادآموزی وانتقال واعم ازایرانی وغیرایرانی.
۲۷-باتوجه به وضعیت فعلی روندفعالیت های سوادآموزی اجرای طرح خانه محوربرای استقبال بی سوادان وکم سوادان ومشارکت باسوادان برای یاددادن شایدبهتر وزودترپاسخ بدهد حضرت امام خمینی ره نیز درپیام خویش به مناسبت تاسیس نهضت سوادآموزی به این شیوه دستوردادند. وفرمودند: در منازل شخصی اعضای باسوادخانواده اعضای بی سوادراتعلیم دهند وبی سوادان ازاین امر سرپیچی نکنند. ۲۸-رهبر معظم انقلاب خطاب به معلمان می فرماید: ((کنار علم و تربیت دانش‌آموز را تشویق کنید به فعّالیّتهای اجتماعی!
ما الان نزدیک به هفده میلیون دانش‌آموز داریم؛ از این هفده میلیون، اقلّاً هفت میلیونشان جوان و نوجوانی هستند که میتوانند در میدانهای مختلف نقش‌آفرینی کنند؛ از این نیرو حدّاکثر استفاده را باید بکنید تا کشور را پیش ببرید و کار را جلو ببرید.)) ازاین بخش فرمان رهبرمعظم انقلاب اسلامی برای ورودجدی دانش آموزان درمیدان سوادآموزی به عنوان یک اقدام اجتماعی می توان بهترین کمک وبهره گیری شود.ودرسندتحول بنیادین آموزش وپرورش هم به جلب مشارکت دانش آموزان ومعلمان درموضوع ریشه کنی بی سوادی تصریح شده است.

۲۹- درراستای ماده ۳۳ قانون حمایت ازخانواده نسبت به تولیدمحتوا ی آموزشی و تعریف سوادهای مهارتی وآموزش عمومی وهمگانی که دربرنامه هفتم آمده برای والدین به ویژه مادران اقدام شود.

۳۰-باهدف انسدادمبادی بی سوادی به یقین می دانیم که آموزش وپرورش باتعددماموریت ها وتکالیف ومسئوولیت هانمی تواندپوشش کامل گروه سنی ۶تا۹سال راداشته باشد!پس لازم است ماموریت پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل حداقل درروستاها ومناطق مرزی وحاشیه ومحروم ؛ درماموریت های نهضت سوادآموزی تعریف شود.
مانندسال های ۷۵تا۸۰که انجام‌می گرفت.
۳۱-برای رسیدن به اهداف وانجام باکیفیت ماموریت ها وتکالیف برنامه هفتم توسعه بایدباایجاد معاونت ریاست جمهور ویاسازمانی ویاتشکلی بااستقلال جامع؛ به این مهم بپردازد!مانندسازمان های نوسازی،توسعه وتجهیزمدارس وکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
۳۲-ایجاد پست معاونت رییس جمهوردر آموزش بزرگسالان وسوادآموزی وآموزش همگانی ومادام العمر.
محمدرضا قاسمی نیا