آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:

مقصر اصلی کشتار شیعیان قندوز افغانستان، آمریکاست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، در ابتدای درس خارج اصول امروز صبح، درباره کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از شیعیان گردید، با اظهار تأسف شدید و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان گفت: ما خودمان را در این مصیبت شریک می دانیم […]

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، در ابتدای درس خارج اصول امروز صبح، درباره کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از شیعیان گردید، با اظهار تأسف شدید و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان گفت: ما خودمان را در این مصیبت شریک می دانیم چرا که این مصیبت، مصیبتی برای عالم اسلام است و نه فقط برای شیعه. اولین وظیفه ما، طلاب، مسلمان و شیعیان این است که انزجار شدید خودمان را از این گونه فجایع اعلام کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم؛آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: انگشت اشاره اصلی و مقصر اصلی این جنایت خود آمریکاست زیرا گروه جعلی داعش که توسط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده صراحتا مسئولیت این کار را به عهده گرفته و از طرفی سیاستمداران قبلی آمریکا نیز تصریح کردند که داعش را ما به وجود آوردیم و الآن هم امکاناتی که داعش در نقاط مختلف دارد از جمله در افغانستان، امکاناتی است که توسط همین آمریکا و اسرائیل در اختیار آنها قرار داده می‌شود .

گروه حاکم بر افغانستان مسؤول کشتار شیعیان این کشور است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گروه حاکم بر افغانستان که با زور و با غلبه در رأس کار آمده و ما نمی‌دانیم بر کدام مبنای عقلی و شرعی و به حسب ظاهر آنجا قدرت پیدا کرده نیز در این کشتار مسئول است هر چند مسئولیت اصلی با خود آمریکاست، و اگر کسی فکر کند که عامل دیگری در کار است این اشتباه می‌کند .

داعش برای از بین بردن اسلام ایجاد شد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه داد: داعش را به وجود آوردند برای اینکه اسلام را از بین ببرند، نه فقط شیعه را؛ همانگونه که ملاحظه کردید وقتی داعش وارد عراق شد چه مقدار زیادی از زنها و افرادی که در مذاهب دیگر بودند را مورد تعرض قرار داد و به قتل رساند، به دروغ خودشان را مدعی اسلام قرار دادند اما به نام اسلام کودک کشی انجام دادند، جنایت انجام دادند. شما چه مسلمانی هستید که عده‌ای از مسلمان در حال نماز، آن هم در خانه خدا را به قتل می‌رسانید؟ این با کدام منطق سازگاری دارد؟

هدف اصلی ایجاد داعش، مقابله با انقلاب اسلامی ایران است

آیت الله فاضل لنکرانی فلسفه ایجاد داعش را خطرناک جلوه دادن اسلام در دنیا دانست و گفت: یک گروه تروریستی ایجاد کردند تا ذات خودشان را به نام دین و بر اساس اعتقاد باطل خودشان جلوه بدهند و البته هدف اصلی‌شان تسلط بر عراق و سوریه نبود، بلکه هدف اصلی‌شان مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود. الآن هم در حوادثی که در افغانستان واقع می‌شود همین هدف اصلی را دنبال می‌کنند.

کشتار و تخریب خانه های مسلمانان در افغانستان محکوم است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تخریب خانه عده زیادی از شیعیان و بیرون کردن آنها از خانه‌هایشان در مناطق دیگر افغانستان از جمله منطقه دایکندی را نیز محکوم کرد و گفت: مسلمان چه شیعه و چه غیر شیعه نمی‌تواند نسبت به این حوادث خلاف اسلام بی‌تفاوت باشد.این حکومت امروز افغانستان بر اساس چه منطقی این کار را می‌کند ؟ کجایش اسلامی است؟ آیا اسلام فقط همین است که اینها بگویند زنها نباید در صدا و سیما بیایند، در ادارات و کارهای عمومی بیایند، سر همین با هم بحث می‌کنند اما مسلمانی که در خانه‌ی خودش نشسته را از خانه‌اش بیرون می‌کنید و خانه خرابش می‌کنید تا آن منطقه را خودتان تصاحب کنید، این بر اساس کدام منطق است؟

لزوم مجازات عاملان کشتار مردم افغانستان توسط مجامع بین المللی

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امروز شیعیان افغانستان باید مورد حمایت همه شیعیان جهان و مسلمانان دنیا قرار بگیرند و بدانند حوزه علمیه، مراجع بزرگوار ما و رهبری معظم انقلاب، هیچ وقت از این مسأله غافل نیستند و با تدبیر مسائل را دنبال می‌کنند اما همه ما نسبت به این گونه اعمال فجیع اعتراض شدید خودمان را اعلام می‌کنیم ، مجامع بین المللی باید به میدان بیایند، باید عاملین این کشتار و همچنین عاملین آن آواره کردن‌ها را بگیرند و معرفی و مجازات کنند، باید برخورد کنند.

وی با انتقاد از رفتار دوگانه مجامع بین المللی و رسانه های غربی در خصوص این حوادث گفت: چطور مجامع بین المللی درباره آوارگی هزاران نفر از مردم افغانستان هیچ حرفی نزدند، صد نفر در یک روز کشته شدند، تازه رئیس سازمان ملل یک حرفی زده! چرا مراکز بین المللی و دفاع از حقوق بشر، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا که ادعا دارد ، سکوت می‌کنند؟

لزوم روی کار آمدن دولت فراگیر در افغانستان با انتخابات

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار امیدواری کرد یک دولت فراگیر که همه مذاهب در آن نقش داشته باشند آن هم با انتخابات از بین همه گروه ها در افغانستان به وجود بیاید تا مشکلات مردم افغانستان که از دهه‌های متعدد برجا مانده بر طرف بشود؛ چرا که نه عقل و نه دین‌‌‌، دولتی که با زور روی کار آمده باشد را قبول نمی کند و اسلام این را یک امر صحیح نمی‌داند .