شهردار قم:درصورت رسیدن واگنها،فاز اول متروی قم افتتاح میشود

شهردار قم گفت:درصورت رسیدن واگنها،فاز اول متروی قم افتتاح میشود،متروی قم معطل واگن است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،مرتضی سقائیان نژاد عصر دیروز در گفتگو با خبرنگاران  در مورد مترو قم  اظهارداشت: مترو تا شش کیلومتر پیشرفت داشته و شش ایستگاه دارد که دو ایستگاه آن فعال و از بقیه ایستگاه ها به صورت گذری عبور می شود اما واگن ندارد درخواست ۸۰ واگن به شرکتی داده شد که به دلیل مشکلات ریالی با ۵۵ واگن موافقت شد؛ هزینه آن هم سه هزار میلیارد تومان است که دولت پرداخت می کند اما حداقل ۱۵ ماه دیگر به دست ما می رسد.

وی بیان کرد: شهرداری مشهد ۳۰ واگن برای سال ۱۴۰۳ در اختیار دارد که از آنان درخواست کردیم تا آن زمان واگن ها را در اختیار قم قرار دهند؛ به شرط گرفتن واگن مترو افتتاح خواهد شد.

مرتضی سقائیان نژاد دراین نشست خاطر نشان  کرد: بودجه شهرداری قم چهار هزار و۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود که تمام آن اختصاص یافت و از نظر هزینه ها ۹۰ درصد به هدف خود رسید.

احتمال رسیدن بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به شش میلیارد تومان

وی با بیان اینکه درسال جاری ۲۶ افتتاحیه با اعتبار ۱۲هزار و۹۰۰ میلیارد تومان در قم اجرا شد، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در اصلاحیه به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و احتمال دارد تا پایان سال به شش میلیارد تومان هم برسد و درحال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد تومان پیش تر از رقم بودجه هستیم.

وی عنوان کرد: بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ها باقی مانده که تا پایان سال اختصاص می یابد و در کمتر کلان شهری طرح ها در چارچوب خود انجام می شود اما در قم به این دلیل که اجازه ندادیم مسائل حاشیه ای وارد متن شود برنامه ها طبق زمانبندی مناسب انجام می شود.

پیش بینی بودجه هفت هزار میلیارد تومانی برای ۱۴۰۲ شهرداری 

این مقام ارشد شهرداری قم اظهارداشت: نزدیک به هفت هزار میلیارد بودجه برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است که سهم محیط زیست و خدمات شهری هزار و۵۵۷ میلیارد، ایمنی ۳۵۸ میلیارد، حمل و نقل و ترافیک دو هزار، بخش اجتماعی و فرهنگی ۲۰۶ میلیارد، احداث و نگهداری فضای سبز شهری ۳۷۶ میلیارد، فناوری اطلاعات ۱۱۳ میلیارد تومان است.

۳۵ تقاطع غیرهمسطح در شهر قم ایجاد می شود

وی گفت: ۳۵ تقاطع غیرهمسطح در شهر قم ایجاد می شود که ۱۶ تقاطع آن تاکنون به بهره برداری رسیده و شش تقاطع باقی مانده تا پایان سال یا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ انجام می شود.

وی ادامه داد: البته باید گفت با تورم موجود هزینه ایجاد تقاطع تا پیش از این ۳۵ میلیارد تومان بود که به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه پنج محور ترافیکی در قم داریم، گفت: محور فردوسی نیازمند ۱۱ تقاطع است که دو تقاطع آن انجام و چهار تقاطع تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: محور جمهوری ۹ تقاطع به طول ۱۷ کیلومتر است که پنج تقاطع آن شامل ۹دی، طباطبایی، جمهوری، قدس، مرجعیت و تونل جمهوری انجام شده و دو تقاطع آن ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ افتتاح می شود.

وی گفت: محور عمار یاسر شش تقاطع دارد که سه تقاطع آن شامل مقداد، ۱۵ خرداد و رمپ تونل غدیر انجام شده است و محور کبیری (کریمی) چهار تقاطع دارد که دو تقاطع آن انجام شده و دوتای دیگر سال آینده انجام می شود و همچنین محور پنجم شهید سلیمانی است که شامل دو تقاطع است که در سال جاری کلنگ زنی می شود.

شهر قم دارای ۳۵۴ اتوبوس است

شهردار قم با بیان اینکه ۳۵۴ دستگاه اتوبوس در قم فعال است، گفت: پس از کرونا استفاده از حمل ونقل عمومی به هشت درصد رسید و هم اکنون میزان استفاده ۱۱ درصد است و تلاش داریم این رقم را به ۱۸ درصد برسانیم.

وی افزود: ۱۰۰ اتوبوس هم خریداری شده که درحال حاضر برای تحویل آن اختلاف پیش آمده است؛ همچنین در سفر وزیر کشور به قم مجوز ۵۰ خودرو و ۵۰ خودرو ون اخذ شد.

۱۰۰ موتورسیکلت برقی وارد حمل و نقل قم می شود

وی ادامه داد: قراردادی برای ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی که کارخانه آن واقع در شهرک شکوهیه است منعقد شده تا با اعطای وام چهار درصد مردم ترغیب به خرید این نوع موتورسیکلت شوند زیرا بیشتر آلودگی هوای قم به دلیل موتورسیکلت سواران است.

پیشرفت شهری با چالش مواجه است

سقائیان نژاد تاکید کرد: شعار «قم در مسیر تحول» به معنای «توسعه شهری» است و به معنای «پیشرفت شهری» نیست زیرا پیشرفت شهری روح و جسم شهر را در برمی گیرد شهرداری دراین خصوص تکلیف دارد اما به اندازه حوزه های علمیه و سازمان های فرهنگی مکلف نیست.

وی گفت: من در مورد اثرگذاری مستقیم پروژه های شهری بر معنویت، من سکوت می کنم زیرا در مورد منظر شهری و چارچوب های معماری اسلامی در شان قم با مشکلات و چالش هایی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر منظر شهری مناسب نباشد در روحیه مردم اثر منفی و افسردگی ایجاد می کند لذا روح را باید در کالبد شهر جاری کنیم که دراین زمینه با برخی کارشناسان گفت وگوهایی داشته ام.

شهردار کلان شهر قم گفت: پروژه های شهری قم پیوست زیست محیطی، فرهنگی، پدافند غیرعامل و سودهی و بهره وری را دارد.

وی در مورد توازن منطقه ای در شهر قم گفت: درآمدی که از مناطق برخوردار کسب می کنیم خرج مناطق محروم می شود به حدی که منطقه دو درحال خارج شدن از منطقه محروم است اما منطقه شش نیازمند توجه بیشتر است که به این منظور ۶۳ درصد بودجه این منطقه از مناطق چهار و یک تامین شده و درسال جاری ۵۰ میلیارد تومان به منطقه شش کمک می شود تا توازن لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: گل آرایی و فضای سبز هشت منطقه شهری قم یکسان است و تمام مناطق مجهز به یک مجموعه فرهنگی و ورزشی هستند به جز منطقه هفت که خوشبختانه سرانه ورزشی این منطقه مناسب است.

اهدای بسته حمایتی مناسب برای جانبازان و معلولان 

سقائیان نژاد گفت: برای تخفیف در حمل ونقل و رفاه جانبازان و نابینایان بسته مناسبی را تهیه کرده ایم و برای افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی در صدور پروانه تخفیف و معافیت های چشم گیری را اعمال کرده ایم.

متروی قم معطل واگن است

وی در مورد مترو قم هم اظهارکرد: مترو تا شش کیلومتر پیشرفت داشته و شش ایستگاه دارد که دو ایستگاه آن فعال و از بقیه ایستگاه ها به صورت گذری عبور می شود اما واگن ندارد درخواست ۸۰ واگن به شرکتی داده شد که به دلیل مشکلات ریالی با ۵۵ واگن موافقت شد؛ هزینه آن هم سه هزار میلیارد تومان است که دولت پرداخت می کند اما حداقل ۱۵ ماه دیگر به دست ما می رسد.

وی بیان کرد: شهرداری مشهد ۳۰ واگن برای سال ۱۴۰۳ در اختیار دارد که از آنان درخواست کردیم تا آن زمان واگن ها را در اختیار قم قرار دهند؛ به شرط گرفتن واگن مترو افتتاح خواهد شد.

آموزش و پرورش ۲۰۰میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است

شهردار قم در مورد کمک به آموزش و پرورش هم اظهارداشت: شهرداری هفت میلیارد تومان برای آسفالت معابر مدارس هزینه کرده و هرس درختان و فضای سبز مدارس را انجام می دهد و از سال ۹۵ تاکنون ۱۷۰ حیاط مدرسه توسط شهرداری روکش آسفالت شده است.

وی افزود: آموزش و پرورش ۲۰۰میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و ما از مسئولان این نهاد خواستیم تا مجموع بدهی خود را اعلام و با استفاده از تبصره ها از تخفیف بهره مند شوند.

وی بیان کرد: شهرداری زمین رایگان در اختیار خیرین قرار می دهد و آمادگی در اختبار قراردادن زمین آموزشی به این ارگان را دارد اما آنان دنبال زمین مسکونی هستند.

مشکلات قانون شهرداری ها برطرف شود

سقائیان نژاد با تاکید براینکه مشکلات قانون شهرداری ها باید برطرف شود، گفت: قانون شهرداری ها مترقی است نباید به کل کنار گذاشته شود بلکه باید مشکلات آن برطرف شود.

وی افزود: تقویت پارلمان منطقه ای یک ضرورت است اما در سطح کشور پارلمان و شورا را به دلیل تخلفات تضعیف می کنند در صورتی که ۱۱۰ هزار نفر در شوراها وجود دارند که تخلفات نسبت به کل ناچیز است و اصل اساسی پارلمان شهری را نباید تضعیف کرد.

وی گفت: ضرب المثلی است که «یا رومی رومی یا زنگی زنگ» یا شهرداری ها باید دولتی شوند و وزارت شهرداری ها در کشور راه اندازی شود یا مستقل باشند.

شهردار قم گفت: ۷۱ درصد مردم ایران شهرنشین هستند و شهرداری ها ۳۵۰ هزار نفر پرسنل و چند صد هزار میلیارد تومان بودجه دارند و از بسیاری از وزارتخانه ها از نظر نیروی انسانی و بودجه سرمایه بیشتری دارند اگر نمی خواهند شهرداری را دولتی کنند باید پارلمان شهری را تقویت کنند.

وی ادامه داد: اینکه برخی امورات شهرداری ها به ساختارهای دولتی و بخشی به شوراهای شهر برمی گردد و جایگاه تشکیلاتی شهرداری ها مشخص نیست و این امر به طور قطع به مدیریت شهری ضربه وارد می کند.

جذب در شهرداری طبق قانون انجام می شود

وی درپاسخ به سوالی که آیا از سهمیه ۸۰ نفر جذب شهرداری ۵۰ نفر را از طریق آزمون و ۳۰ نفر از منتقدان را جذب خواهید کرد؟ گفت: در مقطع فعلی ۵۰ جذب داریم و ۳۰ نفر را هم از راه قانونی جذب می کنیم.

سقائیان نژاد در مورد نامزدی در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هم گفت: ذره ای به فکر انتخابات مجلس نیستم و تاکنون وارد بحث های سیاسی نشدم؛ نه اینکه سیاسی نباشم اما در جهت گیری های سیاسی دخالت نکردم و بنده فردی مستقل هستم که دغدغه من امیدوار کردن مردم است.

وی دراین نشست که ۹۱ خبرنگار حضور داشتند در مدت سه ساعت به ۶۰ سوال آنان پاسخ داد و در مورد تعامل با رسانه ها هم گفت: هر شب حدود دو ساعت ۱۸ رسانه را رصد و تیتر و گزارش های مهم و تحلیل ها را مطالعه می کنم و پیگیر خانه رسانه در قم هستم.

ریل متروکه راه آهن قم جمع آوری می شود

حلوایی زاده معاون عمرانی شهردار قم هم دراین نشست درخصوص ریل متروکه راه آهن قم اظهارداشت: جمع آوری ریل آهن به طول هفت و هشت کیلومتر در سفر ریاست جمهوری مصوب شد اما پلیس راه آهن مانع اجرای بخشی از پروژه شد و با ادامه مخالفت ها شورای تامین مصوب کرد که کار توسط شهرداری انجام و از محل ۸۰ هکتار زمین شهرک پردیسان باید هزینه ها تامین شود لذا این پروژه در اولویت است که نهایت یک ماه آینده جمع آوری ریل ها آغاز می شود.

در ۴۴ مسجد شاخص شهر برنامه های جهاد تبیین برگزار می شود

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی شهرداری قم هم در این نشست درخصوص مباحث اجتماعی تبلیغی فرهنگی اظهارداشت: با وحدت و هماهنگی که در دستگاه های اجرایی برقرار است می توان قدم های مثبتی برداشت.

کلانترزاده افزود: ۱۵۰ مسجد از مناطق هشتگانه شهرداری در طرح «محراب شهر» معرفی شد که آذین بندی آن انجام و بسته های فرهنگی به آن ها اهدا خواهد شد.

وی افزود: ۴۴ مسجد شاخص انتخاب شده که برنامه های جهاد تبیین برای مردم در آن برگزار شود و به این منظور تسهیلات و جوایزی هم برای آن ها در نظر گرفته شده است و جشن های شهر من از پنج شنبه هر هفته در این مساجد برگزار می شود.