دبیر بخش عکس جشنواره مهدویت:

دستاوردهای جشنواره مهدویت در اختیار مراکز علمی قرار بگیرد

دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: مراکز علمی و پژوهشی متعددی در استان قم در حوزه مهدویت فعالیت کرده‌اند اما خروجی و دستاورد آنان در طی سالیان طولانی کمرنگ شده است، بنابراین بهتر است دستاوردهای جشنواره ملی مهدویت مستندسازی شده و در گام نخست در اختیار مراکز علمی و پژوهشی و موردتحلیل‌های علمی قرار بگیرد، در چنین شرایطی، آثار و ثمرات آن در جامعه و برای مخاطبان آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم، ابراهیم سلیمانی، دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت در گفت‌وگویی بیان کرد: جشنواره‌های دینی و فرهنگی بسیاری به‌ویژه در رشته هنرهای تجسمی و عکس در سطح کشور برگزار می‌شود و قدمت برخی از این جشنواره‌ها به بیش از ۱۰ دوره می‌رسد و راز اصلی موفقیت یک جشنواره تداوم و استمرار آن است که خوشبختانه جشنواره ملی مهدویت چهارمین دوره را پشت‌سر می‌گذارد و در این وضعیت نابسامان فرهنگی تداوم پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال از سطح کیفی مناسبی برخوردار بود، افزود: به‌طورکلی سطح کیفی و کمی جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری در کشورمان نسبی است و جشنواره ملی با عیار قابل‌قبول و استانداردهای جهانی در کشور برگزار نمی‌شود؛ جشنواره‌های ملی با مضامین و محورهای دینی مانند جشنواره ملی مهدویت اصولاً نیازمند زمان است تا مخاطب خود را شناسایی کند و مخاطب بتواند در طول سال نسبت به موضوع نگاه عمیق‌تری پیدا کند.
سلیمانی با اشاره به اینکه جشنواره‌های ملی هرمیزان تخصصی‌تر برگزار شوند، دستاوردهای آن بهتر و غنی‌تر است، اظهار کرد: چندوجهی و چندموضوعی بودن، یکی از چالش‌های جدی بسیاری از جشنواره‌های ملی است، درواقع جشنواره به‌شکل تخصصی در یک رشته برگزار نمی‌شود اما در جشنواره ملی مهدویت این چالش تاحدودی با اعمال محدودیت در موضوعات و محورهای جشنواره، مرتفع شده است.
وی بیان کرد: کلیه بخش‌های جشنواره ملی مهدویت دارای بیانی مستقل و مخاطبان خاص خود است و به‌علت مشخص بودن موضوعات و داوران متخصص در هر حوزه مشکل جدی به‌وجود نمی‌آید اما اگر تنها یک محور در بخش هنر و رسانه موردنظر باشد، اعتبار و جوایز این بخش هم برای یک برگزیده و از ارزش مالی بیشتری برخوردار است.
سلیمانی با بیان اینکه مخاطب تخصصی این محورها به جوایز اندک پاسخ مثبت نمی‌دهد، تصریح کرد: جشنواره‌های تخصصی با جوایزی که ارزش مالی پایین دارند، بیشتر مخاطبان عمومی را جذب می‌کنند و برخی از فرهیختگان و هنرمندان حضور پیدا نمی‌کنند اما از طرفی‌ دیگر این جشنواره‌ها به عرصه‌ای برای حضور جوانان تازه‌کار و بااستعداد تبدیل می‌شود تا بتوانند خود را در یک جشنواره ملی محک بزنند.
وی اظهار کرد: نسل جوان کشور با مضامین دینی فاصله جدی گرفتند زیرا آینده آنان در کشور با چالش مواجه شده و مشکلات و دغدغه‌های آنان شکل دیگری به خود گرفته است، یکی از انگیزه مشارکت آنان در جشنواره‌های دینی، می‌تواند میل به رقابت و کسب رتبه و جوایز باشد.
سلیمانی با اشاره به اینکه برگزاری اردوی عکاسی با حضور هنرمندان عکاس سراسر کشور در قم از نقاط مثبت بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت بود، بیان کرد: در این اردوی عکاسی، حدود ۴۰نفر از عکاسان حاضر در این اردو، میهمان دبیرخانه جشنواره بودند.
وی تصریح کرد: نگاه ویژه‌ای در استان قم به‌علت وجود مسجد مقدس جمکران، نسبت به موضوع مهدویت وجود دارد بنابراین حضور عکاسان و ثبت آثارمختلف از این مکان مقدس که در جشنواره‌های دیگر هم قابل عرضه و ارزیابی است، یکی از اتفاقات جانبی مثبت این جشنواره به شمار می‌رود.
دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع ایده‌پردازی و تبیین مهدویت، انتشار آثار برگزیده در قالب کتاب و نقد و بررسی آن از موضوعاتی است که بر ارتقای سطح کیفی جشنواره مهدویت و تداوم آن در سال‌های آینده تأثیر می‌گذارد.
سلیمانی اظهار کرد: مراکز علمی و پژوهشی متعددی در استان قم در حوزه مهدویت فعالیت کرده‌اند اما خروجی و دستاورد آنان در طی سالیان طولانی کمرنگ شده است، بنابراین بهتر است دستاوردهای جشنواره ملی مهدویت مستندسازی شده و در گام نخست در اختیار مراکز علمی و پژوهشی و موردتحلیل‌های علمی قرار بگیرد، در چنین شرایطی، آثار و ثمرات آن در جامعه و برای مخاطبان آشکار می‌شود.