درمیان معارف دینی نماز نماد قدرت و عامل تمدن است

درمیان معارف دینی واحکام اسلامی ازفریضه نماز بایدبه بالاترین رکن وواجب الهی نام ببریم .
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، بسم الله الرحمن الرحیم درمیان معارف دینی واحکام اسلامی ازفریضه نماز بایدبه بالاترین رکن وواجب الهی نام ببریم . درقرآن کریم بارها درموضوع برپایی نماز وآداب واحکام آن دستوروتاکیدشده است .
خداوندمتعال درقسمتی ازسوره عنکبوت آیه ۴۵ می فرماید:همانانمازانسان راازفحشاومنکربازمی دارد. درساختن فردوجامعه قدرت نماز عامل بسیاراثرگذاروراهبردی می باشدومحوروحدت و یکپارچگی برای امت اسلامی هست.
وجودنمازدرتمام ادیان الهی درتمدن سازی نقش وسهمی مرجع دارد. وقتي كه ما به واژه نماز نگاه مي‌كنيم يا تاريخچه نماز را بررسي مي‌کنيم معلوم مي‌شود كه نماز يكي از پنج  اصلي است كه اسلام بر آن بنا شده است.
حضرت امام باقرعلیه السلام مي‌فرمايد:    «بني الاسلام علي خمسة اشياء،‌ علي الصلاة و الزكاة و الحج و الصوم و الولاية».    نماز ستون دين است به طوري كه پذيرفته شدن عبادات ديگر در گرو قبولي اين عبادت قرار داده شده است، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «اول ما يحاسب لله العبد علي الصلاة فاذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردّت عليه رد ما سواه» اولين چيزي كه بنده محاسبه مي‌گردد نماز است، پس اگر پذيرفته شود سائر اعمال او پذيرفته مي‌شود و اگر پذيرفته نشود، سائر اعمال او نيز قابل قبول نيست.
 نماز در هر دين وجود دارد، ولي كيفيت انجام آن متفاوت است.
در قرآن کریم، نماز بارزترين مصداق ارتباط با خداوند مي‌باشد، اهميت آن به حدّي است كه يكي از اهداف بعثت انبياء را اقامه نماز مي‌داند.
بنیانگذارجمهوری اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله علیه می فرماید:نماز پشتوانه ی ملت است.
سیدالشهدا علیه السلام در همان ظهر عاشورا، که بحبوحه ی جنگ بود و آن جنگ بزرگ که همه در معرض خطر بودند، وقتى یکى از یاران گفت که ظهر شده است، فرمود: «چه خوب که وقت نماز را به یاد من آوردید، خداوند تو را از نمازگزاران حساب کند.» و در همان‏ جا به نماز ایستاد.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی می فرماید: برپا داشتن فریضه نماز، نخستین ثمره و نشانه حکومت برحق صالحان است اما اقامه نماز فقط این نیست که صالحان، فقط خود نماز بگزارند؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود. حیات طیّبه انسان، در سایه حاکمیّت دین خدا، زمانی حاصل خواهد شد که انسان ها دل خود را با یاد خدا زنده نگه دارند و از آن طریق بتوانند با جاذبه‌های شرّ و فساد مبارزه کنند و بت شکنی نمایند و دست تطاول همه شیاطین را از وجود خود کوتاه کنند.
درحدودسال های ۱۳۶۸یک هفته دراردویی آموزشی ورزمی فرهنگی ازسپهبدشهیدصیادشیرازی درس هایی آموختیم که ازمهم ترین آن ها اهتمام آن فرمانده قهرمان به خواندن نمازاول وقت بود. درهشت سال دفاع مقدس نیریکی ازرفتارهای همیشگی رزمندگان اهتمام‌ ویژه دربرپایی نمازاول وقت وباجماعت بود.
وحتی درمیادین سخت نبرد وبحبوحه عملیات ها ی هشت سال دفاع مقدس توجه به خواندن نمازوبه ویژه اول وقت آن بسیارجایگاهی خاص داشت. کلام‌ شهیدرجایی عزیزوساده زیست که هم معلم بودوهم وزیرآموزش وپرورش وهم رییس جمهور بوددرخاطرم آمدکه فرموده بود:دروقت نماز،به کاربگوییدوقت نمازاست .
ابوعلی سینا می گوید:هرزمان به بن بست و مشکل علمی مواجه می شوم به نمازمتوسل می شدم ودرزندگی ملاصدراهم همین گونه نقل شده است.درزندگی حضرت امام خمینی قدس سره الشریف هم دیدیم که درروزهای آخرعمرشان که دربیمارستان بستری بودندبااین که دردستی سرم تزریق خون ودردست دیگرشان سرم دیگری وصل بود؛ولی نسبت به خواندن نمازاول وقت آن هم ایستاده اهتمام و تقیدخاصی داشتند!وصحنه هایی ماندگارودرس آموز به تصویرکشیده شد.
نماز خوانده شده توسط شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان هم که به کاخ کرملین رفته بود و با پوتین قرارملاقات داشت. تا رئیس‌جمهور روسیه برسدخاطره ای ماناشد، وقت اذان شد. حاج قاسم هم بلند شد. اذان و اقامه‌اش را گفت. صدایش ‌در سالن پیچید، بعد هم به اقامه نماز ایستاد. همه نگاهش ‌می‌کردند. وگفته بود در طول عمرش همچین لذتی از نماز نبرده است.
ودرپایان نماز پیشانی‌اش را روی مهر گذاشت و به خدای خودش ‌گفت: «خدایا این بود کرامت تو، یک روزی در کاخ کرملین برای نابودی اسلام نقشه ‌می‌کشیدند، حالا منِ قاسم سلیمانی آمدم اینجا نماز خواندم.»  پیامبرنازنین خداوندحضرت محمدصلی الله علیه وآله می فرماید: بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ

۰۷:۳۴ بعدازظهر
((به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.)) باگفتن الله اکبر درابتدای خواندن نمازدیگرهیچ‌قدرتی به اصطلاح برای عرض اندام ونمایش وجودندارد.ونمازگزاری که به معنای حقیقی وباطن نمازتوجه نمایدقوی وعزیزمی شود. برپایی نمازوتوجه خاص به شناخت حقیقی و ادای حق آن ازسوی مکلفین، قدرتی شکست ناپذیر برای فرد، برای جامعه ، برای خانواده وبرای یک امت به ارمغان می آوردوبادرس هایی که به آحادانسان ها می دهدبدون شک درجامعه سازی و تمدن سازی نوین اسلامی و پشتیبانی قوی وبااطمینان می باشد.و ازهیچ دشمنی ترسی ورخوت ونخوتی به خودراه نمی دهندواوسست نمی شودوفقط ازخداوندمی ترسدوازاواستعانت واستمدادمی جوید. محمدرضا قاسمی نیا