حضور۵۶ نفر از خبرنگاران استان قم برای بیستمین سال متوالی در مراسم اهدای خون

همزمان با9مرداد روز اهدای خون وهفته پاسداشت مقام خبرنگار، ۵۶ نفر از خبرنگاران استان قم برای بیستمین سال متوالی در مراسم اهدای خون شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،همزمان با۹مرداد روز اهدای خون وهفته پاسداشت مقام خبرنگار، ۵۶ نفر از خبرنگاران استان قم برای بیستمین سال متوالی در مراسم اهدای خون شرکت کردند.

مدیرکل انتقال خون قم امروز سه شنبه  درگفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سالجاری ، میزان اهدای خون در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مهدی پهلوانی  افزود: در این مدت ۲۱ هزار ‌و ۲۹۲ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه کردند که ۱۷ هزار و ۷۹۳ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی اضافه کرد: در مدت مشابه پارسال، ۱۷ هزار و ۵۶ نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و ۱۴ هزار و ۲۹۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: امسال ۱۰ هزار و ۶۵۰‌ نفر معادل ۵۹.۸ درصد اهداکننده مستمر بودند که نسبت به پارسال هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.

پهلوانی بیان کرد: ۵۵۸ نفر معادل ۳.۱ از اهداکنندگان خانم و چهار هزار و ۶۹۵ نفر معادل ۲۶.۴ از اهداکنندگان جوانان زیر ۳۵ سال بودند.

وی افزود: امسال ۲۳ هزار و ۹۴۶ واحد خونی به بیمارستان‌های استان ارسال شد که ۱۹.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی، پنج هزار و ۱۱۰ واحد خونی نیز به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد که ۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد و ۲۳.۵ درصد بالاتر از تعهد می‌باشد.

پهلوانی ادامه داد: سالانه ۵۰ هزار نفر به مراکز اهدای خون قم مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۴۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی بیان کرد: بهترین سن اهدای خون در بازه زمانی ۱۸ تا ۶۰ سال و برای اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال است؛ بانوان سه بار در سال و آقایان چهار بار در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

علیرضا کبیری نیز  در حاشیه مراسم اهدای خون جمعی از اصحاب رسانه اظهار داشت: تعداد افرادی که سالانه به مراکز اهدای خون قم مراجعه می‌کنند بیشتر از این رقم است و تعدادی به دلایل مختلف موفق به اهدای خون خود نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۶۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی قم‌توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: میانگین اهدای خون در قم، بیش از ۳۰ در هر هزار نفر جمعیت است که از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.

کبیری ادامه داد: هر ۹ دقیقه یک فرآورده به بیماران نیازمند به این‌ ماده حیاتی در مراکز درمانی قم تزریق می‌شود.

وی با اشاره به شاخص سلامت خون، گفت: میانگین شاخص سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته، برتر است.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه فرهنگ اهدای خون، در سال‌های گذشته شاهد ارتقای کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به تالاسمی بودیم.

معاون انتقال خون قم افزود: این بیماران با دریافت منظم، مستمر و به موقع خون به زندگی طبیعی خود بازگشته‌اند.

از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، میزان اهدای خون در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ در این مدت ۲۱ هزار ‌و ۲۹۲ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه کردند که ۱۷ هزار و ۷۹۳ نفر موفق به اهدای خون شدند.

حسین کبابی از خبرنگاران قمی وسفیر اهدای خون استان قم که همه ساله هماهنگی حضور خبرنگاران را در این مراسم برعهده دارد، نیز اظهار داشت:ما اصحاب رسانه استان قم همه سال در این روز جمع شده واقدام به اهدای خون دسته جمعی میکنیم واین مراسم محلی شده برای نزدیکی هرچه بیشتر اصحاب رسانه از گرایشات مختلف سیاسی باهمدیگر.

وی افزود:امسال بیستمین سالی هست که به لطفا خدا وهمیاری همکاران این مراسم را اجرا کردیم وبیش از ۵۶خبرنگار خانم وآقا دعوت مارا بدون هیچ معطلی اجابت کرده ودر این مراسم حضور یافتند که جا دارد از تمامی این عزیزان تشکر وقدر دانی کنیم.

۹ مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران و امسال نیز پنجاهمین سالگرد با شعار «نیم قرن اهدای، خون اهدای زندگی» است.