تشریح فعالیت های صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج

دکتر عباس فتحی سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان با حضور دربرنامه بی‌تعارف صداو سیمای مرکز قم مورخه یکشنبه 25 دیماه به تشریح صندوق حمایت از بیمارا ن صعب‌العلاج پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان با اعلام این خبرافزود:آقای دکتر عباس فتحی سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان با حضور دربرنامه بی‌تعارف صدا و سیمای مرکز قم مورخه یکشنبه ۲۵ دیماه به تشریح صندوق حمایت از بیمارا ن صعب‌العلاج پرداخت.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان با اشاره به الزامات قانونی و فرآیندهای اجرای صندوق بیماران خاص گفت: بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از بسته‌های خدماتی بیمه به سامانه شهروندی و میز خدمت اداره کل بیمه سلامت استان مراجعه کنند.
وی با اشاره به الزامات قانونی و فرآیندهای اجرایی این صندوق تاکید کرد: ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج با تصویب اساسنامه توسط هیأت وزیران و با تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌های درمانی و تصویب ۲ هزارمیلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه درقم نیز عملیاتی شد.
دکتر عباس فتحی افزود:تمامی بیماران خاص و صعب‌العلاج مشمول این صندوق می‌شوند به طوری که بیمه بودن مشمولین توسط یکی ازسازمان‌های بیمه‌گر پایه ضروری است و مزایای این صندوق مازاد بر تعهدات بیمه پایه وتکمیلی می‌باشد
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تأمین مالی صندوق اعم از ارتقای سلامت،خدمات پیشگیرانه، تشخیصی و درمانی،بازتوانی و توانبخشی،تسکینی، پرستاری ودرمان در منزل و… را ازوظایف این صندوق دانست و افزود:بررسی و تعیین مبلغ پرونده درمانی بیمه شدگان متقاضی از اعتبارات خارج شمول ضوابط و معرفی واجدین شرایط تسهیلات بانک به کارگروه استان،طبق دستورالعمل بانک مرکزی ازفعالیت‌های تعریف شده برای این صندوق است.
دکتر عباس فتحی افزود:ازمنابع صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج،هزینه‌های مازاد تشخیصی درمانی بیماران مبتلا به ۱۰۷ بیماری،پرداخت می‌شود و پرداخت سهم بیمه پایه وبیمه تکمیلی ازمحل این صندوق ممنوع است.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تاکید کرد: پرداخت هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج و خاص از مسیر سامانه‌های الکترونیکی است به طوری که در حال حاضر بسته خدمتی ۴۴ نوع بیماری در سامانه‌های الکترونیکی تعریف شده و بقیه بیماری‌ها در دست اقدام است.
وی بابیان اینکه بیماران صعب‌العلاج باید در سامانه‌های الکترونیکی نشان‌دار شوند اضافه کرد:با تعریف بیماری و نشان‌دار شدن بیمار درسامانه اغلب هزینه‌های این بیماران حتی در بخش خصوصی به عهده سازمان بیمه خواهد بود.
دکترعباس فتحی نحوه پوشش صندوق درخصوص تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح را توضیح داد.پوشش ۱۰۰ درصدی تعرفه دولتی خدمات بستری بیماران EB ، SM ، CF و موکوپلی ساکاریدوز،پوشش ۱۰۰ درصدی داروهای Nusinersen و Risdiplam برای بیماران SMA و پوشش ۱۰۰ درصدی داروهای MS که پیش از این ۷۹ تا ۹۷ بود،نمونه‌های اعمال شده در سامانه‌های الکترونیکی بیمه سلامت است.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان در خاتمه از شهروندانی که دچار بیماری صعب‌العلاج و خاص هستند خواست با مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت از مزایا و خدمات صندوق بیماری خاص و صعب العلاج استان بهره‌مند شوند.
اعلام سازمان بیمه سلامت به عنوان متولی بیمه درمان ناباروری و نازائی در کشور،تشریح خدمات بیمه ای به زوجین نابارور،بیمه رایگان دهک های درامدی ۱و۲و۳، اجرای ارزیابی وسع،پزشک خانواده ونظام ارجاع،اعلام مقطع رسیدگی و پذیرش اسناد مراکز وموسسات درمانی طرف قرارداد،نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک،اعلام آخرین مقطع پرداختی به موسسات ومراکز درمانی طرف قرارداد،اعلام آخرین آمار جمعیتی بیمه شدگان به تفکیک صندوق، اعلام آخرین آمار موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد به تفکیک، اعلام سامانه‌های الکترونیکی (شکایات، حقوق شهروندی ۱۶۶۶) پاسخگوئی به سوالات تلفنی شهروندان ازمباحث مطروحه سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان دربرنامه امروز بود
روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان قم