توسط رئیس حوزه هنری قم بیان شد:

تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در قم

رئیس حوزه هنری قم گفت: تجدید پیمان با شهدا و گلباران مزار هنرمندان فقید انقلاب و..، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته هنر انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،محمد علی روزبهانی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی که در حوزه هنری قم برگزار شد، به تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در قم پرداخت و اظهار داشت: تجدید پیمان با شهدا و گلباران مزار هنرمندان فقید انقلاب، آغاز به کار نقاشی پرده وقایع انقلاب اسلامی، آغاز تولید ۵ فیلم مستند و ۵ فیلم داستانی اعضای باشگاه فیلم حوزه هنری و برگزاری شب شعر گوهرشاد با موضوع انقلاب از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته هنر انقلاب است.

روزبهانی افزود: افتتاح دفتر هنرهای مردمی حوزه هنری قم در دو نقطه شهر، تجلیل از داستان‌نویسانی که آثاری را در سال گذشته با موضوع انقلاب منتشر کردند، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم و برپایی نمایشگاه پوستر انقلاب در نگارستان فرهنگ از دیگر برنامه‌های حوزه هنری در هفته جاری است.

وی از اجرای ۱۵ نمایش بچه‌های مسجد در مساجد استان قم خبر داد و گفت: همچنین نمایشگاه شهری آثار نقاشان استان با موضوع انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری قم در ادامه به ارائه گزارش مختصری از برنامه‌های اجرا شده در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: یکی از بخش‌هایی که در سالیان گذشته به آن کمتر پرداخته شده بود، واحد هنرهای تجسمی بود که خوشبختانه سال گذشته چند نمایشگاه و کارگاه‌های مختلف هنری برگزار شد.

روزبهانی مهم‌ترین اولویت حوزه هنری را تقویت برنامه‌های پیشین این نهاد عنوان کرد و گفت: حوزه هنری در عرصه ادبیات از پیشینه قوی برخوردار است و محافل ادبی متعددی نظیر «قمپز»، «مهر و ماه» و «گوهرشاد» فعال هستند.

وی همچنین به تقویت کارگاه‌های آموزشی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: در حوزه داستان‌نویسی نیز شورای راهبردی با حضور نویسندگان مطرح استان قم تشکیل شد و کارگاه ادبی «یکشنبه‌های داستانی» به طور منظم در حال برگزاری است.

رئیس حوزه هنری قم افزود: در حال تلاش هستیم تا حوزه هنری را به عنوان قرارگاه نیروهای هنری انقلاب تبدیل کنیم و معتقدیم با این اتفاق سیمرغ هنر انقلاب بهتر می‌تواند اوج بگیرد.

روزبهانی با تأکید بر اینکه هنرمندان قم در عرصه ملی شناخته شده هستند و از سرمایه‌های مهم شهر کریمه اهل‌بیت(س) به شمار می‌روند، تصریح کرد: حوزه هنری متناسب با توان خود در خدمت هنرمندان بوده و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان پشیتبان ظاهر شده بدون اینکه قصد بهره‌برداری خاصی داشته باشد.

*چالش موسیقی در قم

وی همچنین به موانع موسیقی در قم اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم باید در این زمینه صریح‌تر صحبت کنیم، امروز نیازمند گفت‌وگوی اهالی هنر و موسیقی با عالمان دینی هستیم تا عرصه‌های مختلف تعریف و موانع موجود برداشته شود.

رئیس حوزه هنری قم نقش مؤثر موسیقی و سرودهای انقلابی را انکارناپذیر دانست و افزود: از اجرای سرودهای انقلابی در زمان ورود امام راحل به کشور تا سرود اخیر «سلام فرمانده» نقش چشمگیری در جریان‌سازی هنری داشته و دارند.

روزبهانی افزود: حوزه هنری قم در حوزه نظریه‌پردازی موسیقی و مبانی فقهی موسیقی ورود کرده و به‌طور پیوسته، درس فقه استدلالی موسیقی با حضور حجت‌الاسلام مجتبی فلاحی در حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی در پایان به موقعیت ممتاز قم در کشور و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: متأسفانه بودجه‌های تخصیص یافته به این استان در حد یک شهر است در حالی که انتظارات و مأموریت‌ها فراملی است.

روزبهانی با بیان اینکه هنر معاصر ایران به دو برهه پیش و پس از انقلاب تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: با پیروزی انقلاب طبقه متدین و مذهبی با هنر آشتی کردند و تولیدات هنری متعهد به اخلاق و آیین و انسانیت رشد چشمگیری پیدا کرد.

وی به نقش مؤثر هنر در پیوند زدن انقلاب با مردم اشاره کرد و گفت: بسیاری از خاطراتی که مردم از دوران پیروزی انقلاب و ایام دهه فجر دارند با سرودهای انقلابی پیوند خورده است.

رئیس حوزه هنری قم همچنین به نگاه بلند امام خمینی(ره) به حوزه هنر اشاره کرد و گفت: امام راحل نخستین مرجع تقلیدی بودند که بین هنر و مسائل اخلاقی تفکیک قائل شدند و گفتند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم.

روزبهانی تأکید کرد: نمی‌توان انقلاب را بدون هنر تصور کرد و آنها را دو عرصه جدایی‌ناپذیر دانست.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم، گفت: شهید آوینی زیست هنری پرچالشی را تجربه کرد اما مهم‌ترین ویژگی این شهید بزرگوار، دغدغه‌مندی و جریان‌سازی بود و هیچ‌گاه نگاه او به هنر به یک عادت روزمره تنزل پیدا نکرد.