رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهرقم:

تاپایان امسال طرح سامان دهی خیابان دروازه ری به اتمام میرسد

مهندس امراللهی گفت:سامان دهی خیابان دروازه ری جزء اولویت های شورامیباشد وانشاالله تاپایان امسال طرح سامان دهی آن به اتمام خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم،مهندس روح الله امرللهی صبح امروز در گفتگو باخبرنگاران که به مناسبت سالروز صدور فرمان امام (ره)در تشکیل شوراهای اسلامی شهر در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد ، درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره زمان قطعی بهره برداری از طرح سامان دهی خیابان دروازه ری اظهار داشت:بازگشایی خیابان دروازه ری از اولویت های مهم ما به شمار می رود وانشاالله تاپایان امسال به سرانجام خواهد رسید.
وی افزود:در طرح سامان دهی این خیابان دوپارکینگ در نظر گرفته شده.
همچنین در صورت همکاری اوقاف،طرح سامان دهی بهتر مقبره اباصلت که در این مسیر قرار دارد، نیز باسرعت انجام خواهد شد.

همچنین سید محمدحسین دهناد رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز درباره علت عدم بازگشایی میدان شاه سیدعلی که باعث گلایه های فراوان اهالی اون محل از زمان کور کردن این میدان تاکنون شده است ،گفت:من گلایه های شمارا به کمیسیون ترافیک استان منتقل خواهم نمود ودر این زمینه شورا تنها تصمیم گیرنده نیست.اما در درطرح سامان دهی خیابان دروازه ری ،یک تقاطع هوشمند همسطح  در نظر گرفته شده است که با بهره برداری از آن،بحث دغدغه های اهالی این محله نیز برطرف خواهد شد.

در خلال این نشست رسانه‌ای، محسن محرری رییس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به جلسه اخیر معاون اجرایی دولت سیزدهم در خصوص مونوریل قم، از نهایی‌شدن اجرای این طرح نیمه‌تمام خبر داد و تاکید کرد که عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی پس از حدود ۱۰ سال وقفه ازسرگرفته خواهد شد.

وی بیان کرد: ادامه مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح نهایی شده و به‌زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد.

محرری گفت: طبق ابلاغیه‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه با ادامه طرح مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.

رییس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در خصوص اینکه مدیریت شهری قم هم راستا با دولت مونوریل را ادامه خواهد داد ابهامی وجود ندارد؛ اما هنوز در طول خط آن و نحوه عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مباحث کارشناسی ادامه دارد.

محرری تصریح کرد: طبق نظر مشاور این طرح راه‌اندازی مونوریل تا مصلای قدس یا حرم مطهر حضرت معصومه هیچ‌گونه توجیه فنی و ترافیکی ندارد و باید این طرح تا پردیسان ادامه پیدا کند.

رییس شورای اسلامی شهر قم همچنین گفت: از ابتدای مطرح‌شدن اجرای مونوریل در قم، هیچ‌وقت در بین اعضای شورای اسلامی شهر در اجرای آن اجماع نظر وجود نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد تا ادامه عملیات تکمیل مونوریل قم در طول ۶.۸ کیلومتر آن به‌زودی و هم‌زمان با سفر دور دوم رییس جمهوری به قم آغاز شود.

مونوریل جایگزین خط دوم مترو قم

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: دولت در مصوبه اخیر خود به‌صراحت بیان کرده که برای دو خط موازی اعتبار جداگانه اختصاص نخواهد داد و با این وضعیت خط دوم متروی قم حذف خواهد شد و مونوریل جایگزین آن می‌شود.

مجید اخوان با بیان اینکه مونوریل برخلاف مترو هیچ‌کدام از خیابان‌های اصلی قم را پوشش ترافیکی نمی‌دهد، ادامه داد: شورای شهر قم حاضر نیست به‌خاطر تکمیل مونوریل، خط دوم مترو را از دست بدهد.

وی اظهار کرد: اگر مونوریل از پردیسان آغاز و به حرم مطهر حضرت معصومه (س)منتهی می‌شد دارای توجیه فنی، ترافیکی و اقتصادی بود؛ اما آغاز آن از محل پارک‌سوار شمالی و ابهام در نحوه ادامه آن از بستر رودخانه قم، جذابیت ترافیکی ندارد.

ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه ترافیکی دارد

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: دولت از ابتدای تصویب مونوریل اراضی ۷۴ هکتاری را در پردیسان به‌عنوان پشتوانه اجرای این طرح تصویب کرده تا هزینه چندانی بر بودجه عمومی شهرداری در تکمیل آن، تحمیل نشود.

سید محمدحسین دهناد با تاکید بر اینکه ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه‌پذیر است، گفت: طبق قوانین علمی در کنار این مسیر می‌توان جذابیت سفر را با صدور پروانه‌های مختلف برای کاربری متعدد ایجاد کرد که قدم اول در این مسیر می‌تواند احداث پاکسوار و اتصال آن به خطوط مترو و تاکسیرانی بر اساس حمل نقل انبوه بر، باشد.

وی با تاکید بر اینکه ادامه مونوریل می‌تواند زمینه‌های جذابیت و رونق مسافرپذیری آن را افزایش دهد، گفت: ادامه این طرح تا پردیسان و در نهایت تا فرودگاه قم از سناریوهایی است که قابلیت اجرا دارد و مونوریل را به یک شبکه انبوه بر و باصرفه تبدیل می‌کند.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌است.