برگزاری کنگره بین المللی امناءالرسل در قم

دبیر کنگره علمی بین المللی امناءالرسل(ص) گفت:کنگره بین المللی امناءالرسل در قم برگزار می شود و ۲۰ نهاد علمی و حوزوی برای برپایی کنگره همکاری دارند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری ظهر امروز در گفتگو باخبرنگاران اظهار داشت:این کنگره با هدف تجلیل ازآیت الله سید محمد مهدی خرسان و توسعه دو حوزه علمیه قم و نجف و تعامل بین دو حوزه برگزار می شود.

وی افزود: این کنگره بستری برای تعاملات علمی اندیشمندان جهان اسلام به خصوص دو فیمابین حوزه قم و نجف فراهم کرده تا قرآن و مکتب اهل بیت(ع) به عنوان راه سعادت بشریت بهتر شناخته شود.

وی بیان کرد: ائمه اطهار ۲۵۰ سال تلاش کردند تا قرآن و مکتب اهل بیت(ع) را بیان کنند اما زمان غیبت این امر واگذار به علما شده که عمق دین را از قرآن و کلام اهل بیت برای یک زندگی اسلامی و سعادتمند استخراج و تبدیل به تمدن اسلامی فراگیر کنند.

وی گفت: ترویج زندگی اسلامی تمدن ساز نیازمند فهم درست از قرآن و اهل بیت است وهدف از برگزاری کنگره و ایجاد تعاملات، گفتمان و تبادل نطر و شناخت مکتب اهل بیت(ع) و بکارگیری آن در زندگی است زیرا اگر اندیشمندان و محققان خود را شناختیم به روش های دقیق تر به فهم دین خواهیم رسید و اگر شیوه های درست بیان دین را پیدا کنیم راه ترویج زندگی اسلامی آسان تر خواهد شد.

کنگره امناءالرسل دارای سه کمسیون تخصصی

وی با بیان اینکه در این کنگره سه کمیسیون علمی پیش بینی شده، گفت: کمیسیون تعاملات علمی، کمیسیون سیره معنوی اخلاقی و علمی و معرفتی آیت الله خرسان به منظور آشنایی با روش معنوی اخلاقی و زهد و ارتباطات اجتماعی ایشان شکل می گیرد.

وی افزود: ۹۶ سال از عمر آیت الله خرسان می گذرد اما ایشان در منزل کوچک ساده قدیمی زندگی می کند که همه خانه حتی آشپزخانه آن مملو از کتاب است.

وی بیان کرد: ۵۰ جلد کتاب از آثار آیت الله خرسان به چاپ رسیده و ۵۰ جلد در دست تالیف است و روز پنج شنبه ۶۰ جلد کتاب رونمایی می شود که ۵۰ جلد آن تالیف آیت الله خرسان و ۱۰ جلد منشورهایی است که از سوی دو دبیرخانه قم و نجف تهیه شده است.

آثار آیت الله خرسان مسیر فهم عمیق دین را روشن کرده و از زهد، معنویت، اخلاق نیکو و ساده زیستی ایشان باید درس بگیریم

ایشان روزانه حدود شش ساعت درحال پژوهش و تحقیق است که این سن و اینهمه فعایت در دنیا کم نظیر است لذا این شخصیت ها به عنوان الگوی بشریت باید به جامعه بشری معرفی شوند.

کمیسیون تالیفات آیت الله خراسان هم شکل گرفت زیرا با دقت نظر احادیث کتب اهل تسنن و تشیع را بررسی و به جامعه بشری معرفی کردند.

وی گفت: روز چهارشنبه محققان و پژوهشگران فعال قم در کمیسیون شرکت می کنند که نتیجه گفت وگوها را انعکاس می دهیم و مراسم کنگره روز پنج شنبه از طریق صدا وسیمای قم و شبکه های ماهواره ای و عربی پخش خواهد شد و از همه اندیشمندان می خواهیم تا در کمیسیون ها و کنگره شرکت کنند.

وی تاکید کرد: برای احیای تراث شیعه باید از ظرفیت های علمی کنگره به نحو احسن استفاده و در فعالیت های علمی بکار گرفته شود.

چاپ موسوعه آیت الله خرسان

کتب آیت الله خراسان در طول ۷۰ سال نوشته شده بود که جمع آوری آن به سختی انجام شد و در یک مجموعه در قالب موسوعه آیت الله خرسان به چاپ رسید که در همه کتابخانه های مهم کشور توزیع خواهد شد تا حقایق دین ماندگار بماند.

شناسایی و تقدیر از علمایی که در ۱۰ محور فعالیت کردند از برنامه ها و اهداف مهم کنگره بین المللی امناءالرسل است

علمایی که در «مباحث فقهی و اصولی» و احکام شریعت به عنوان رکن اساسی زندگی ما فعالیت کرده و نقش ایفا کردند و آنان که در خصوص فهم قرآن، شناخت عترت و مکتب اهل بیت(ع)، امامت و ولایت، تاریخ اسلام و سیره اهل بیت (ع)، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، تبلیغ و هجرت (علمایی که با هجرت خود مسبب ظهور اسلام در مناطق مختلف جهان شدند)، مجاهدت و ظلم ستیزی (مانند میرزای شیرازی و امام خمینی) ووحدت بین مسلمانان فعالیت کردند در آینده شناسایی می شوند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

همکاری ۲۰ نهاد علمی و حوزوی برای برپایی کنگره بین المللی امناءالرسل

وی با بیان اینکه ۲۰ نهاد و موسسه حوزوی، علمی و پژوهشی در ایران با کنگره همکاری دارند، گفت: دو امتیاز این کنگره همکاری نهادهای علمی و داشتن دو دبیرخانه مجزا برای نخستین بار است.

وی بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه، وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، عتبه علوی، عتبه حسینی، آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه، آستان عبدالعظیم حسنی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان اوقاف، مجمع جهانی تقریب مذاهب، موسسه نور، موسسه آل البیت، جامعه الزهرا(س)، مجمع امام حسین، مرکز ابحاث العقادیه، موسسه کتاب شناسی شیعه، پژوهشکده ذریه نبوی و موسسه حکمت برای برپایی این کنگره بین المللی با ما همکاری دارند.

آیت الله اعرافی و آیت الله استادی سخنرانان کنگره بین المللی امناءالرسل

وی گفت: آیت الله اعرافی حوزه علمیه قم و رئیس کنگره و آیت الله استادی سخنران های ایرانی کنگره هستند و دو شخصیت علمی عراق هم به سخرانی خواهند پرداخت که از طرف عتبه حسینی یک سخنران و از سوی عتبه علوی جناب حجت الاسلام عیسی خرسان تولیت حرم امیرالمومنین(ع) سخنرانی خواهند داشت.

کنگره امناءالرسل سالانه دو تا چهار شخصیت جهان اسلام را معرفی می کند

وی در پاسخ به خبرنگار ما اظهارداشت: در هر کمیسیون چند شخصیت حوزه ایران و نجف سخنرانی دارند و در هر کمیسیون ۱۵ تا ۲۰ مقاله ارائه خواهد شد و در ۱۰محوری که نام برده شد، ۱۵ نفر شناسایی شدند که در هر کنگره به صورت سالانه دو تا چهار شخصیت معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه هدف ما شناسایی و معرفی و تقدیر از شخصیت های مهم و کمتر معرفی شده است، گفت: به عنوان مثال بیش از ۱۰۰ جلد کتاب خطی از آیت الله سید هبه الدین شهرستانی در کتابخانه حرم کاظمین است اما ایشان فوت کردند و آثارشان احیا نشده در صورتی که باید منش و روش آنان برای جامعه بیان شود که همگان شناخت بهتری از دین و مکتب اهل بیت(ع) داشته باشد.

این کنگره دوم و سوم آذرماه در مدرسه امام موسی کاظم(ع) و مرکز فقهی ائمه اطهار سلام الله علیها با حضور میهمانان داخلی و عراقی و لبنانی با محوریت پرداختن به زندگی آیت الله خرسان برگزار می شود و مستند زندگی ایشان هم تهیه خواهد شد.

گفتنی است در کمیسیون های علمی در عراق ۸۰‌ مقاله از سوی حوزویان و دانشگاهیان ارائه شد که یکی از موضوعات مهم در مورد منهج علمی آیت الله خراسان بود.

برای برگزاری این کنگره سه سال فعالیت انجام شده و در این کنگره برای نخستین بار نوآوری در گفتمان نجف و ایران انجام شده است.

کنگره امناءالرسل در عراق را ۱۹ شبکه ماهواره ای و رسانه های ایرانی و عراقی پوشش دادند.