امام رضا (ع) لنگرگاه آرامش و انس برای ایرانیان است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: “تعمیق آرامش و انس اجتماعی”، توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت”، “تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی”، “اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی”، “تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی” و “ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان” […]
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: “تعمیق آرامش و انس اجتماعی”، توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت”، “تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی”، “اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی”، “تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی” و “ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان” از سرفصل های مهم سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد مبلغی در مراسم جشن میلاد امام رضا ع در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم.
وی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است.
* تعلق خاطر ایرانیان به امام رضا (ع)
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه ایرانیان به امام رضا (ع) تعلق ویژه ای دارند، گفت: ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است.
*لنگرگاه آرامش
آیت الله مبلغی امام رضا (ع) را انیس النفوس و لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان دانست و گفت: ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا مشاهده و لمس کرده اند و همچنان از فیض آن بهره مند می باشند.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: وقتی نام امام رضا (ع) به گوش می رسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار می گردد. وی افزود: تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو می بارد ومدام در حال بازتولید شدن است.
*امام رضا (ع) رمز وحدت و انسجام ایرانیان
آیت الله مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمی دهد.
وی با اشاره به وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در زمان امام هشتم، گفت: امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت.
وی گفت: وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت،
به ویژه در فضای ایران معنایی سازنده تر، آهنگی قوی تر و ابعادی دانشی تر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایه ای برای ایران و ایرانیان گشت.
وی ادامه داد: اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند.
*تزریق تعامل بین ادیانی به امت اسلامی
آیت الله مبلغی تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی را از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) ذکر کرد و گفت: آن حضرت در کانونی ترین و عمیق ترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین میبخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: امام رضا (ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنش ها جلوگیری و به آنها وجه علمی قوی بخشید به گونه ای که وقتی اهل سنت گفت وگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر می دیدند احساس خشنودی و رضایت می کردند.
وی ادامه داد: امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو می رود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا می کنند.
آیت الله مبلغی گفت: تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند.
*عقلانیت در شریعت
آیت الله مبلغی “عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت” را از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) دانست و گفت: امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است.
وی با اشاره به این نکته که لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم را مجهز به عقلانیت فلسفه حکمی بکنیم، از حوزه های علمیه خواست: برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند.
وی با اشاره به اینکه حوزه ها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتاب های خود خارج و به جامعه عرضه کنند، گفت: مردم باید مجهز به فلسفه احکام باشند و عقلانیت فقهی در آنها ایجاد شود تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0