استان قم مهمترین مرکز تولید فرش تمام ابریشم کشور است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: استان قم مهمترین مرکز تولید فرش تمام ابریشم کشور است و ۳۰ درصد جمعیت فعال استان در این بخش مشغول به کار هستند. احمد ذاکری ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به تمامی تولیدکنندگان – صنعتگران و تجار در تشریح عملکرد حوزه فرش سازمان اظهار […]

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: استان قم مهمترین مرکز تولید فرش تمام ابریشم کشور است و ۳۰ درصد جمعیت فعال استان در این بخش مشغول به کار هستند.
احمد ذاکری ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به تمامی تولیدکنندگان – صنعتگران و تجار در تشریح عملکرد حوزه فرش سازمان اظهار داشت: صنعت فرش دستباف در استان قم دارای سابقه ای طولانی است و قالیبافان قمی با استفاده از طرح های زیبا و ساختارهای متنوع، فرش های پر نقش و نگاری را در بهترین کیفیت به بازار عرضه می کنند.
وی با اشاره به فعالیت ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته برای معرفی توانمندی های فرش دستبافت قم به بازارهای بین المللی، بیان کرد: فرش دستبافت ابریشم قم، در حقیقت ماهیتی صادراتی دارد و بیش از ۹۰ درصد فرش های بافته شده در استان قم، به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و قاره آمریکا صادر می شود.
وی ادامه داد: حفظ و افزایش بازار فروش در کشورهای مختلف از اولویت های فعالان این صنعت در شرایط کنونی است، چرا که ادامه حیات این صنعت وابسته به صادرات محصول می باشد و در صورت نبود بازار مناسب، وضعیت اشتغال در این بخش با چالش جدی مواجه می شود.
وی افزود: اگر تولید کنندگان فرش دستبافت نتوانند محصول خود را به فروش برسانند، با مشکل عدم نقدینگی برای ادامه فعالیت رو به رو می شوند و میزان تولید آن ها کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین حمایت های مادی و معنوی از این صنعت و کمک به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان این بخش، اقدامی لازم برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای قالبافی و بیکارشدن افراد شاغل در آن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: امروز مساله تبلیغات و بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین رکن های ادامه فعالیت در هر حوزه ای از صنعت مطرح است و در همین راستا با استفاده از ظرفیت تاجران ایرانی، اقدام های مناسبی برای حضور موثر فرش دستبافت قم در بازارهای بین المللی و رقابت با سایر کشورهای فعال در این بخش صورت گرفته است.
وی بیان کرد: فرش دستبافت قم امروز برای حفظ بازار خود احتیاج به برنامه ریزی در سطح ملی دارد، چرا که در شرایط کنونی برخی از کشورهای آسیایی همچون چین، هند و پاکستان وارد این صنعت شده اند و فرش های دستبافت خود را به قیمت ارزان به بازار عرضه می کنند.
وی با اشاره به کیفیت بالا و تنوع گسترده طرح و رنگ در فرش دستبافت قم، ادامه داد: برای مدیریت بازار فرش دستبافت قم، لازم است واسطه گری در این صنعت را به حداقل برسانیم و محصول تولید شده با سود معقول به دست مصرف کننده خارجی برسد که ایجاد مراکز فروش و نمایشگاههای دائمی یکی از بسترهای مهم در عرصه تجارت می باشد و می تواند کالای تولیدی را مستقیما و بدون واسطه به مشتریان و مصرف کنندگان معرفی نماید و در کاهش قیمت تمام شده موثر واقع شود.
ذاکری با بیان این که فرش دستبافت تمام ابریشم قم، سرمایه ای ملی است، گفت: فرش ابریشم قم به یک برند معتبر جهانی تبدیل شده است و برای حفظ جایگاه آن در بازارهای بین المللی باید از سوی بخش دولتی و خصوص ایران در کشورهای مختلف دفتر همکاری های تجاری در حوزه فرش، راه اندازی شود.
وی بیان کرد: بعد از برجام امکان خوبی برای توسعه بازارهای فروش فرش دستباف تمام ابریشم قم در کشورهای مختلف ایجاد شد و امید است این موقعیت با اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در لغو روادید ایرانیان با مشکل رو به رو نشود.
وی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای معرفی ظرفیت های فرش دستبافت قم، افزود: برای معرفی هر چه بهتر این محصول به تاجران ایرانی و خارجی، نمایشگاه دائمی فرش دستبافت استان قم در حال احداث است و با بهره برداری از این نمایشگاه امکان خوبی برای عرضه و فروش فرش دستبافت قم به صورت مستقیم، بدون واسطه و با قیمت مناسب ایجاد می شود.
طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال ۱۳۸۹ است که در سال های ۹۰ تا ۹۴ مبلغ ۸۶ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافته است؛ این طرح در ۶ ماه نخست امسال ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی و انشعابات آن ۵۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: استقبال از صنعت فرش دستبافت قم به دلیل ارزش افزوده بالا و همچنین تناسبی که این صنعت با فرهنگ بومی شهروندان قمی دارد، در میان خانواده هاچشمگیر است و بسیاری از افراد فعال در این صنعت، خانه های خود را به واحدهای تولیدی فرش دستبافت تبدیل کرده اند.
هم اکنون ۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستبافت قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستبافت روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.
اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت قم و شرکت سهامی فرش قم با ۵۰۰ خانوار قالیباف تحت پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستبافت قم هستند.
لازم به ذکر است کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز ۷۰۰ خانواده قالیباف را تحت پوشش خود دارد.
وی افزود: تولید فرش دستبافت در استان قم به شیوه غیر متمرکز اما تحت مدیریت واحد انجام می شود و هر تولیدی می تواند برای ۲۰۰ بافنده شغل ایجاد کند که در نهایت با درنظر گرفتن شغل های جانبی فرش، استادکاران و تولیدکنندگان فرش دستبافت قم می توانند برای ۴۰ هزار تن شغل ایجاد کنند.
وی ادامه داد: باتوجه به موقعیت و جایگاه ممتاز صنعت فرش دستبافت در استان قم، سازمان صنعت، معدن و تجارت قم هر ماه وضعیت این صنعت را با برگزاری جلسه های کمیته فرش با حضور کارشناسان و صاحب نظران دنبال و برای حل مشکل های آن از جمله بازار فروش و تامین نقدینگی مورد نیاز، راهکار ارائه می کند.
ذاکری گفت: صنعت فرش دستبافت قم امروز با رقیبان جدی از سراسر جهان رو به رو است که برای کنار زدن آن ها لازم است، دانش و مهارت های بافندگان و افراد شاغل در این صنعت بر اساس نیازهای روز، ارتقا پیدا کند؛ در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تلاش می کند با برگزاری دوره های آموزشی، توانمندی های صنعتگران فرش را بیش از گذشته گسترش دهد.