مدیرعامل آبفای استان عنوان کرد؛

اجرای بیش از ۴۰۰۰ كیلومتر شبكه و خط انتقال آب و فاضلاب در قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اجرای بیش از 4 هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال آب و فاضلاب در قم از ابتدای انقلاب تا کنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حسن بختیاری با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و آبادانی کشور در تمام بخش‌ها رشد چشمگیری به خود گرفت که صنعت آب و فاضلاب نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی با اشاره به آمار مقایسه‌ای از شاخص‌های پیشرفت در صنعت آب و فاضلاب اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش شبکه بهداشتی قم از ۹۰ درصد در سال ۵۷ به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه پیش از انقلاب هیچ یک از روستاهای به شبکه آبرسانی دسترسی نداشتند یادآور شد: امروز بیش از ۹۷ درصد جمعیت شهری قم از شبکه آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه مشترکان آب شهری از ۵۵ هزار اشتراک در سال ۵۷ به ۳۴۳ هزار انشعاب در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است، اذعان داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب هیچ اشتراک آب روستایی در قم وجود نداشت در حالی که امروز ۳۸ هزار انشعاب آب روستایی در استان فعال است.

مهندس بختیاری از رشد بیش از ۱۲ برابری طول شبکه‌های توزیع و خط انتقال آب در شهرها و روستاهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: طول شبکه توزیع و خط انتقال آب در سال ۵۷ تنها در شهر قم ۳۰۰ کیلومتر  بود که امروز این رقم در شهرها و روستاهای استان به بیش از سه هزار و ۶۹۰ کیلومتر رسیده است.

وی از احداث ۴ باب تصفیه‌خانه آب پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار داشت: میزان هدر رفت آب شهر قم در سال ۵۷ بیش از ۳۷ درصد بود که این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه پیش از انقلاب شهر قم از شبکه دفع بهداشتی و تصفیه‌خانه فاضلاب برخوردار نبود، گفت: با اقدامات گسترده‌ای که در این زمینه صورت گرفته حدود نیمی از شهر تحت پوشش شبکه دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۳۲ هزار انشعاب فاضلاب در شهر قم ابراز داشت: احداث ۵ باب تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای بیش از هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال فاضلاب از دیگر دستاوردهای نظام در بخش فاضلاب به شمار می‌رود.

مهندس بختیاری از ۴۵ برابر شدن تعداد مخازن ذخیره آب در ۴۳ سال گذشته در استان قم خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ تنها ۴ مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب در شهر قم وجود داشت که این تعداد در حال حاضر به ۱۸۰ مخزن ذخیره با ظرفیت بیش از ۴۱۶ هزار مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۲۰ حلقه چاه در شهر قم در مدار بهره‌برداری وجود داشت گفت: تعداد چاه‌های در مدار بهره‌برداری در حال حاضر به ۱۴۳ حلقه چاه رسیده که ۵۵ حلقه در شهرها و ۸۸ حلقه آن در روستاهای استان فعال است.