برای رسیدن به قله مطلوب باسوادی،باید همچنان با برنامه ای مدون تلاش کنیم
مانند دانش آموزان با اختلال یادگیری؛دانش آموزان استثنایی؛ لازم التعلیم ها و بازماندگان از تحصیل؛ تارکین میان پایه تحصیلی ؛
دانش آموزان مرزی، دانش آموزان دیر آموز ،دانش آموزانی که ازبنیه علمی و یادگیری ضعیف وکند برخوردار هستند، سواد آموزانی که دوره های سوادآموزی یا مقدماتی یا تکمیلی و یا پایانی نهضت سوادآموزی را گذرانده اند. دانش آموزانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا ازتحصیل بازماندند و یاترک تحصیل داشتند ویا ازکیفیت آموزشی دورشدند.
معاون سواد آموزی استان گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای عزیز و حکیم در بند اول سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش شرط تحول را؛در ریشه کن کردن بی سوادی بیان کردند و میفرمایند:
((تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تاکید بر ریشه کن کردن بی سوادی .))
و یا در جای دیگر فرمودند :در مورد به صفر رساندن بی سوادی تا پایان برنامه پنجم وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی مسئولند و باید با برنامهریزی دقیق و جامع این هدف را محقق نمایند.
قاسمی نیا برنامه ریزی و پیگیری برای رسیدن به اهداف به صفررساندن بی سوادی و پوشش افراد لازم التعلیم را موثر و راهبردی دانست وگفت: دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورخ پنجم دی ماه ۱۳۸۹به وزیر وقت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی که درهفت بندابلاغ گردید، و نیز دستور معظم له درمورخ سی ام بهمن ماه سال ۱۳۸۷به رئیس سازمان نهضت سواد آموزی که در۴ بند ابلاغ گردیددر همین جهت بوده است.
عضو شورای معاونین اداره کل آموزش وپرورش استان قم افزود: در تاریخ ۱۲اردیبهشت سال ۱۳۸۷رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان استان فارس می فرمایند: باید ترتیبی داده شود که داشتن گواهینامه دوره ابتدایی حداقل یک چیز واجب شمرده شود مثل داشتن شناسنامه ؛مثل گواهی رانندگی؛ همه باید این را داشته باشند. و نیز در همان سخنرانی می فرمایند: در برخی از مناطق کشور بچههای واجب التعلیم به مدارس نمی روند و این خیلی خطرناک است؛ بسیار چیز بدی است .
معاون سواد آموزی استان گفت : حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در بخشی از پیام تاریخی خود در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸می فرمایند: برای مبارزه با بی سوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاالله در آینده نزدیک هر کسی نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.
وی افزود: مستندات قانونی لزوم تحصیل آحاد جامعه ،حداقل تا پایان دوره ابتدایی و برنامه ریشه کنی بی سوادی و تلاش برای انسداد مبادی ورودی در جمهوری اسلامی ایران به این شرح می باشد:
۱– اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۲ – بند۲/۳فصل دوم موضوع علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور
۳ –دستورات رهبر معظم انقلاب طی نامههای تاریخ ۳۰بهمن سال ۱۳۸۷و ۵دی ماه سال ۱۳۸۹به دولت ومجلس وآموزش وپرورش
۴– سیاست های سواد آموزی مصوب جلسه ۵۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۱ آذر سال ۱۳۸۵ومصوبه ۷۳۷شورای عالی انقلاب فرهنگی
۵– اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی مصوب سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن.
۶ —قانون برنامه های پنجم و ششم کشور
۷ –سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا دراردیبهشت سال ۱۳۹۲
۸–مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص سواد آموزی
۹–راهکار هایی برای کاهش بیسوادی در کشور مصوب هیئت محترم وزیران درتاریخ اسفندماه سال ۱۳۹۲
۱۰ –سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۹۰
۱۱–آیین نامه اجرایی مدارس ابلاغی ازسوی وزیر آموزش وپرورش درشهریورماه سال ۱۴۰۰
ایشان ادامه داد: برخی ازدلایل مهم بروز بیسوادی عوامل فردی؛ عوامل محیطی و آموزشی؛ عوامل فرهنگی ؛عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی است.
محمد رضا قاسمی نیا عضو گروه بهبود کیفیت فعالیت های سوادآموزی اظهار کرد : بی سوادی به عنوان یک آسیب جدی و معضل فرهنگی و اجتماعی در مرحله اول معلول عدم پوشش به موقع و کامل کودکان لازم التعلیم در نظام آموزش رسمی است که لازم است تمام دستگاه های دولتی وغیردولتی وفرهیختگان و صاحبان نظر بابرنامه مدون و تلاش شبانه روزی وبامدیریت جهادی وبسیج عمومی به پاخیزندو بر عفریت شوم بی سوادی غالب شویم.
وی گفت: اگر چه تا امروز برنامه ها و طرح ها وفعالیت های بی شمار و موفقی در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در گروه های سنی ۶سال و بالاتر و ۴۹تا۱۰ سال اجرا شده است ،اما برای رسیدن به قله مطلوب باسوادی و انسداد مبادی ورودی بی سوادی و پوشش کامل تحصیلی و آموزش بزرگسالان ، باید با برنامه ها و طرح های تحول زا و کاربردی وجذاب به مسیر رسیدن اهداف عالی با سوادی کشور ادامه دهیم و دست پیدا کنیم ،ولازم است برای پیشگیری از بازگشت به بی سوادی و ماندگاری آموخته ها و تثبیت و تحکیم و تعمیق یادگیری های قبلی به ویژه در دوره های ابتدایی و سواد آموزی و به ویژه در مناطق روستایی و مرز ی و کم برخوردار ؛برنامه ها و طرح هایی اجرا شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0